FANDOM

Victor Laloux is voornamelijk bekend geworden als architect van het station van Tours en het Gare d'Orsay (nu het Mursée d'Orsay) in Parijs.
Victor laloux

Victor Laloux

Opleiding                                                                                                           Victor Alexandre Frédéric Laloux werd op 15 november 1850 te Tours in Frankrijk geboren. Na zijn eindexamen zond zijn vader hem naar het atelier van Léon Rohard, de architect die op dat moment bezig was aan het theater van Tours. Hij zou daar twee jaar werken, waarna Rohard hem adviseerde naar Parijs te gaan om aan de École des Baux-Arts te gaan studeren. Zijn studie werd onderbroken door de Frans-Duitse oorlog van 1870 waarin hij mee moest vechten. In 1877 behaalde hij zijn architectendiploma.

Werk

Het jaar daarop won Laloux de Grand Prix de Rome, waarmee hij naar de Villa Médici in Rome vertrok. In 1890 begon Laloux aan zijn eerste grote werk: de basiliek van Sint-Maarten in Tours. Andere grote werken van Laloux getuigen van zijn succes als architect: het stadhuis van Robaix, het stadhuis en station van Tours en natuurlijk zijn bekendste werk: het station d'Orsay in Parijs.

In 1909 werd Laloux toegelaten als lid tot de Académie des Beaux-Arts en tot aan 1936 zou hij zijn atelier blijven leiden. In 1937 stierf Victor Laloux te Parijs. Hij ligt begraven te Tours.
Musée d'Orsay Victor Laloux

Het bekenste werk van Victor Laloux: Musée d'Orsay