Fandom

Kröller-Müller museum

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Het Kröller-Möller Museum, gelegen in Nationale Park de Hoge Veluwe, is gebouwd in opdracht van de familie Kröller-Möller. In het museum staan de grote collectie werken van Vincent van Gogh en de beeldentuin centraal.

eerste bouwperiode

Het echtpaar Kröller-Möller gaf begin 1900 opdracht voor het ontwerpen van een gebouw waarin de kunstschatten van mevrouw Möller gehuisvest konden worden. Tussen 1911 en 1913 werden de ontwerpen van Berlage, Peter Behrens en Ludwig Mies van der Rohe afgewezen en pas in 1919 sleepte Henry van de Velde met zijn ontwerp de opdracht binnen.
Kröller-Müller Museum2

dit is het Kröller-Müller Museum en zoals je ziet heeft het ook een leuk terras

In 1921 startte Van de Velde met bouwen, maar het project werd al snel stil gelegd wegens de economische crisis die ook de familie Kröller-Möller had getroffen. In 1935 schonk het echtpaar de kunstcollectie en het landgoed noodgedwongen aan de Nederlandse staat, onder de voorwaarde dat er een passend museum voor de collectie zou komen. In 1938 opende zodoende Rijksmuseum Kröller-Möller.

In 1953 werd het museum wederom door Van de Velde uitgebreid met een beeldenzaal en een aula. Dit eerste deel van het museum past goed binnen de natuurlijke omgeving waarin het is gebouwd en belicht de kunstschatten uitstekend door middel van daklichten. In 1971 en 2005 werd het museum gerestaureerd.

tweede bouwperiode

De tweede grote bouwperiode aan het museum vond plaats tussen 1969 en 1977 toen architect Wim Quist het uitbreidde met expositieruimtes, een auditorium, kantoren en werkplaatsen. De ingang van het museum werd verplaatst naar het nieuwe gedeelte. De nieuwbouw van Quist bestaat uit kubusvormige ruimtes die met elkaar in verbinding staan via glazen gangen. De zwarte puien van deze gangen zijn van aluminium en lopen vanaf de vloer voorbij het plafond dat eveneens van aluminium is. De ruimtes passen goed in het omringende landgoed en door de glazen gangen voelt de bezoeker zich verbonden met de natuur. Door middel van een zaagtanddakconstructie krijgen de expositiezalen indirect daglicht.
Kröller-Müller Museum

dit is het Kröller-Müller Museum

De uitbreiding van Quist verwijst naar verschillende stromingen binnen de architectuur. Met de belichting verwijst hij naar het eerste gebouw van Van de Velde, de details en glasvlakken verwijzen naar het werk van Mies van der Rohe en de vrije plaatsing van wanden in een orthogonaal stelsel doet denken aan de De Stijl en de neoplastische villa's van Mies van der Rohe.

Beeldentuin

Een belangrijk onderdeel van het museum is de beeldentuin die zich om het museumcomplex bevind. In 1961 werd deze tuin geopend door toenmalig directeur Hammacher die graag buiten wilde exposeren. Delen van de tuin zijn ingericht als ware het museumzalen en de beelden zijn zorgvuldig ingepast in de natuurlijke omgeving. In de loop van de jaren breidde de tuin steeds meer uit. In 1990 werd besloten dat de tuin gerenoveerd moet worden. Directeur Evert van Straaten en bureau West 8 Landscape Architects ontwikkelen een meerjarenplan en in 2002 wordt de beeldentuin heropend.