FANDOM

Rem koolhaas
Rem Koolhaas is één van de meest invloedrijke architecten ter wereld, wiens werk een inspiratiebron voor velen is. Zijn uitzonderlijke status heeft hij bereikt met polemische projecten, uitdagende gebouwen en een groot aantal publicaties.

beginfase

Rem Koolhaas werd in 1944 geboren in Rotterdam als zoon van de schrijver Anton Koolhaas en kleinzoon van architect Dirk Roosenburg (1887-1962). Nog voor zijn studie architectuur aan de in Londen (1968-1972) werkte hij als journalist en scenarioschrijver. In 1975 richtte Koolhaas samen met zijn vrouw Madelon Vriesendorp, Elia Zenghelis en diens vrouw Zoe Zenghelis het Office for Metropolitan Architecture (OMA) in Londen op. In 1980 opende OMA een kantoor in Rotterdam, waar tot op heden het hoofdkantoor is gevestigd. 

OMA

OMA won aanvankelijk vooral aan bekendheid door het winnen van prijsvragen, zoals voor de uitbreiding van het Tweede Kamergebouw (1987) in Den Haag, Très Grande Bibliothèque (1989) en de Bibliotheque van Jussieu (1993), beide in Parijs. Hoewel deze projecten niet werden uitgevoerd, waren ze vernieuwend en daardoor belangwekkend. Andere projecten van OMA die toentertijd veel opzien baarden, waren Parc de la Villette in Parijs (1982), het Nederlands Danstheater in Den Haag (1987) en de Kunsthal Rotterdam (1992).   De internationale doorbraak van Koolhaas werd verwezenlijkt met het Grand Palais (1994), een ovaalvormig congrescentrum in Lille, dat hij ontwierp in het kader van de door hem geleidde stadsuitbreiding van Euralille in 

Gebouw rem koolhaas.jpg 1

Grand Palais

Gebouw rem koolhaas.jpg 2

Educatorium

Frankrijk. Drie jaar later verrees in   Fukuoka, Japan het appartementencomplex Nexus World. Hierna volgden grote projecten als het Educatorium in Utrecht (1997), het Guggenheimmuseum in Las Vegas (2001), de Nederlandse Ambassade in Berlijn (2002), de Public Library in Seattle (2004) en Casa da Música in Porto (2005). Momenteel werkt OMA aan het hoofdkantoor van de Central Chinese Televison (CCTV) in Beijing, dat begin 2009 gereed zal zijn. 

publicaties

Koolhaas werd niet alleen bekend door zijn opzienbarende ontwerpen, maar ook door de vooraanstaande rol in het debat over architectuur. In 1978 publiceerde hij Delirious New York, wat een commentaar was op de architectuur van de grote stad. In dit boek, dat één van de invloedrijkste werken over de architectuur van de late twintigste eeuw werd, introduceerde hij het begrip congestiecultuur; Met de stad Manhattan als voorbeeld, liet Koolhaas zien dat sommige bouwkundige projecten voortdurend oudere versies van zichzelf opslokken. Dit idee zou een leidend thema worden in zijn eigen werk en dat van anderen. In 1995 verscheen van zijn hand S,M,L,XL een publicatie bestaande uit essays over de hedendaagse samenleving, architectuur en stedenbouw, terugblikken op projecten en een dagboek.

Naast zijn werkzaamheden als architect en auteur, doceerde Rem Koolhaas ook op diverse Amerikaanse universiteiten, de Technische Universiteit Delft en de Architectural Association in Londen.

visie van Koolhaas

In zijn ontwerpen citeert, verwerpt en bespot Koolhaas het modernisme op allerlei manieren. Ook spot hij met de logica van bouwstructuren en dat wat als esthetisch verantwoord geldt. Hij doet dit door te werken met hellende ruimten, gevouwen vloeren en vermenging van goedkope en dure materialen. Critici vinden Koolhaas vaak te cynisch en zijn teleurgesteld in zijn acceptatie van de overwinning van de commercie op de utopie.

successen

Het werk van Rem Koolhaas is inmiddels veelvuldig beloond. Zo ontving hij de Maaskantprijs (1986), de Équere d'argent voor het Maison à Bordeaux (1999), de Antonio Gaudí-prijs voor Euralille (1992), de Pritzker Architecture Prize (2000), de Architektur Preis Berlin (2003) en de Preamium Imperiale (2003). In 2004 ontving hij voor zijn gehele oeuvre de Royal Gold Medal van RIBA.