FANDOM

Jan piet kloos

Jan Piet Kloos

Gebouw Jan Piet Kloos

Gebouw van Jan Piet Kloos

De Nederlandse architect Jan Piet Kloos werd in 1905 in Schiedam geboren. Hij is vooral bekend als aanhanger van het functionalisme en architect van de Hangbrugwoningen in Amsterdam.

achtergrond

Toen Kloos in het begin van de jaren '20 aan de MTS in Utrecht studeerde, raakte hij in de ban van de Moderne Beweging. Omdat hij gefascineerd was door de manier waarop Rietveld vorm en constructie en ruimte wist te combineren volgde hij in zijn laatste studiejaar de bouw van het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht op de voet. Later ging hij studeren aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam. Tegelijkertijd was Kloos werkzaam als opzichtertekenaar bij het door architect Jan Duiker ontworpen Sanatorium Zonnestraal in Hilversum (1926-28). Vervolgens vertrok Kloos naar Parijs om daar als projectleider te werken bij de bouw van Dudok's studentenhuis Collège Néerlandais in de Cité Universitaire (1928-32).

Bij terugkomst uit Frankrijk in 1932 zette Kloos zich als lid van de 'Groep '32'en vereniging De 8 actief in voor de moderne architectuur. Bovendien richtte hij zijn eigen architectenbureau op en werd al snel een van de boegbeelden van het functionalisme van de Nieuwe Zakelijkheid.

Jan Piet Kloos was er stellig van overtuigd dat 'een architect medeverantwoordelijkheid dient te dragen voor de ontwikkeling van de samenleving'.

Vanaf 1964 was Kloos nauw betrokken bij de oprichting van de  Stichting Architecten Research (SAR).

oeuvre

In 1934 debuteerde Kloos met een villa in Wiessel. In 1939 ontwierp hij een Daltonschool in Wassenaar, het Rijnlands Lyceum (1939). Dit gebouw zou jarenlang een belangrijk voorbeeld zijn in de moderne scholenbouw. Het naoorlogse werk van Kloos waren meer projecten met een maatschappelijk karakter, zoals scholen, ziekenhuizen, bejaardencentra en woningen. Zijn bekendste ontwerp zijn de hangbrugwoningen aan het Amsterdamse Dijkgraafplein.

Hoewel de functionalistische uitgangspunten vanaf eind jaren vijftig steeds meer ter discussie stonden, bleef Kloos tot op hoge leeftijd een actief voorvechter van het door hem als noodzakelijk beschouwde functionalisme. In 1985 publiceerde hij het boek Architectuur, een gewetenszaak. Een pleidooi in woord en beeld van J.P. Kloos. Een jaar later verscheen de door Manfred Bock en Kees Somer samengestelde biografie Architect J.P. Kloos (1905). Jan Piet Kloos overleed in 2001 op 96-jarige leeftijd.