FANDOM

Joseph Paul Kleihues

Joseph Paul Kleihues (1933-2004)

Joseph Paul Kleihues (1933-2004) was behalve een Duitse architect ook hoogleraar. Kleihues zag in 1933 in Rheine, Westfalen het eerste levenslicht en overleed eenenzeventig jaar later in 2004 in Berlijn. Hij studeerde aan de Technische Hochschule van Stuttgart en Berlijn en aan de École des Beaux-Arts in Parijs. Kleihues was in Duitsland een belangrijke vertegenwoordiger van het neorationalisme.

Bouwstijl van Kleihues

Kleihues begon in 1960 zijn carrière als architect bij het bureau van Peter Poelzig totdat hij in 1962 zijn eigen bureau in Berlijn oprichtte. Hij werkte tot 1967 samen met Hans Heinrich Mollenschardt en acht jaar later opende een tweede bureau van Kleihues zijn deuren in Dülmen-Rorup. In het vroege werk van Kleihues is een verwerking van het brutalisme en het structuralisme te zien. Gaandeweg zijn carrière ontwikkelde hij echter aan het eind van de jaren 60 een eigen architectonische stijl die kenmerken vertoont met enerzijds het Pruisische classicisme en anderzijds het Italiaans rationalisme. Zelf spreekt hij liever van poëtisch rationalisme. Deze omschrijving van zijn werk komt onder meer tot uiting in de Kantdreieck in Charlottenburg (1984-1994), de Checkpoint Charlie-Arkaden (1991-1996) en wooncomplexen Triangel (1992-1996). Al deze bouwwerken bevinden zich in Berlijn.

Berlijn

Berlijn komt veelvuldig terug in het werk van Kleihues; hij is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de hoofdstad na de Duitse eenwording in 1990. De stedelijke problemen trokken de architect naar het verdeelde Berlijn. Al twintig jaar voor de eenwording waren de projecten van Kleihues in Berlijn te zien. Enkele van zijn belangrijke vroege werken zijn het woonblok aan de Vinetaplatz in Berlijn-Wedding (1971-1977), het ziekenhuis in Berlijn-Neuköln (1973-1986) en het woonwinkelcentrum in Wulfen (1975-1981).

Joseph Paul Kleihues gebouw

Ontwerp in een museum gemaakt door Joseph Paul Kleihues

Joseph Paul Kleihues was een voorstander van solide bouw. Hij zei ooit: 'men zou gebouwen moeten realiseren die in staat zijn om geen twintig jaar, maar vijftig jaar zonder reparatie te overleven'. In de jaren tachtig en negentig realiseerde Kleihues vooral musea in historische gebouwen of in een historische context. Hij verwierf internationaal naam als museumarchitect en dit leidde tot de realisatie van het Museum of Contemporary Art (Chicago)

nevenfuncties van Kleihues

Naast architect was Kleihues tussen 1973 en 1994 als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Dortmünd, waarna hij vanaf 1994 overstapte naar de kunstacademie van Düsseldorf. Van 1979 tot 1987 was hij hoofd planning van de Internationale Bauanstellung voor de nieuwbouw in Berlijn. In 2004 overleed hij in de stad waaraan hij zoveel heeft nagelaten en waarin zijn werk nog steeds zichtbaar is.