FANDOM

5 zuilen

de 5 soorten zuilen

Sober gebouw classisme

gebouw gebouwd in de klassieke stijl

Tussen 1770 en 1840 werd er sterk teruggegrepen op het klassieke bouwen. Deze periode wordt ook wel het Classicisme of het Neoclassicisme genoemd. Ten tijde van het Neoclassicisme verzette men zich tegen de tierelantijnen van de Barok en het Rococo. Tegenover de uitbundige decoratie van deze stijlen eiste men een strenge terugkeer naar de heldere en zuivere vormen uit de klassieke oudheid.

Vijf zuilentypen

Het neo-classicisme grijpt terug op de bouwkunst van de klassieke oudheid en de renaissance. Uitgangspunt voor het neo-classicisme waren de vijf zuilentypen, elk met een eigen uitstraling: Toscaans, Dorisch, Ionisch, Corintisch en Composiet.

Dorische orde: Meest eenvoudige en robuuste v.d.drie klassieke zuilenorden. veelal gegroefde zuil en onversierd kapiteel.

Ionische orde: Afkomstig v.d.Ionische eilanden.Meest eigen kenmerk versiering v.d. kapitelen met grote voluten aan iedere zijde.

Corintische orde: Variant v.d.Griekse klassistische bouwstijl uit Corinthië. Eigen kenmerk is de versiering v.d. kapitelen met acanthus bladeren.

Composiet orde: Vermenging v.d.Corintische en de Ionische orde.

Toscaanse orde: Vereenvoudigde versie v.d.Dorische orde.Kenmerk de gladde ongecanneleerde zuil.

Kenmerken gebouwen uit renaissance

Renaissance betekent wedergeboorte, de wedergeboorte van de klassieke beschaving. Gebouwen moesten volgens een universele maatvoering worden gebouwd. Die in gehele getallen uit te drukken verhoudingen moesten in het gehele gebouw worden toegepast. Deze verhoudingen weerspiegelden een universele harmonie. De wiskundig af te leiden "Gulden snede" was zo’n maatverhouding die in alle kunstvormen kon worden toegepast. De renaissance komt in Italië het eerst op in de 15e eeuw. In Nederland krijgt deze stroming pas veel later voet aan de grond. Het eerst werden renaissance principes toegepast in de ornamenten. In renaissance gebouwen overheersen horizontale lijnen.

De gebouwen kenmerken zich door sobere, strenge vormen en een monumentaal karakter.