Fandom

Kiyonori Kikutake

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Kiyonori kikutake

Kiyonori Kikutake

Kiyonori Kikutake is een van de belangrijkste representanten van moderne architectuur uit Japan. Hij was in de jaren zestig een van de grondleggers van het metabolisme. Inmiddels heeft zijn architectuur een inheems stempel gekregen, maar Kikutake volgt naar eigen zeggen nog steeds de beginselen van het metabolisme.

metabolisme

Hij studeerde van 1946 tot 1950 architectuur aan de Waseda Universiteit in Tokio. In 1958 baarde Kikutake opzien met zijn ontwerpen als oplossing voor overbevolking. De oplossing lag volgens hem in het bouwen van steden op zee, zoals Monaco Floating Marine City (1989). De ontwerpen van Marine City en Tower Shaped Community (1958) speelden een belangrijke rol in de vorming van het metabolisme - de beweging die Kikutake in 1960 samen met Kisho Kurokawa initieerde.

In 1975 kreeg Kikutake gedeeltelijk de gelegenheid om zijn droom van 'een gemeenschap op zee' te realiseren. Voor de [[[Wereldtentoonstelling]] in Okinawa in 1975 bedacht hij de Aquapolis, waarvan het ontwerp de basis vormde voor het latere Monaco Floating Marine City (1989). Indachtig het metabolische principe, bestonden deze drijvende steden uit losse uitwisselbare componenten aan een vaste structuur. Dit idee paste Kikutake ook toe bij zijn eigen woonhuis, Sky House in Tokio (1958).

regionaal karakter

Het metabolisme heeft bij Kikutake hoe langer hoe meer een regionaal karakter gekregen. Uit de architectuur van de oude Shinto-tempels distilleert hij een ideaal van tijdelijkheid: de simpele houten tempels kunnen makkelijk aangepast en afgebroken en weer opgebouwd worden. Zo kan architectuur op elk moment aangepast worden aan de continu veranderende noden van de tijd.

De adaptatie van Japanse vormen is bijvoorbeeld zichtbaar in het kantoorgebouw van de Grote Tempel in Izumo (1963), het Tokoen Hotel in Yonago (1989-1993) en het Edo-Tokyo Museum in Tokio (1989-1993).