FANDOM

82564

Albert Kahn 1869-1942

Albert Kahn was een van de vooraanstaande architecten van zijn tijd en wordt wel beschouwd als de architect van het moderne industriële tijdperk.

Op 21 maart 1869 werd Albert Kahn in Rhaunen, Duitsland, geboren. Toen hij elf jaar oud was, emigreerde het gezin Kahn naar Detroit in de Verenigde Staten. In 1884 werd Albert bij het architecturenbureau Mason & Rice aangenomen. Later won hij een beurs waarmee hij de mogelijkheid kreeg om een jaar naar Europa te gaan. Daar reisde hij rond met een andere architectuurstudent, Henry Bacon. Na zijn reis werd Kahn aangesteld om medewerking te verlenen aan het nieuwe Hiram Walker & Sons Main Office Building. Kahn was met name verantwoordelijk voor het interieur van het gebouw.

WindsorOntario1913Page83 0

Hiram Walker & Sons Main Office Building.

Albert Khan Associates

In 1895 richtte Kahn zijn eigen bureau op: Albert Kahn Associates. Zijn eerste werken waren nog van geringe betekenis, maar in 1906 kwam zijn doorbraak. Hij ontwierp de George N. Pierce Fabriek in Buffalo New York, dat al spoedig het prototype werd van de Amerikaanse fabrieksbouw. Kahn verving het hout in de fabrieksmuren en -plafonds door gewapend beton. Zodoende ontstonden grotere ruimten en een betere brandbescherming. Henry Ford gaf Kahn de opdracht voor zijn Highland Park fabriek, waar Ford de lopende band perfectioneerde. In 1917 ontwierp Kahn nogmaals een [[fabriek] voor Ford, de River Rouge fabriek. Dit werd de grootste fabriek in de Verenigde Staten met 120.000 arbeiders. Kahn zou uiteindelijk meer dan 1000 opdrachten van Ford verwezenlijken.

Ontwerpen

Daarnaast ontwierp Kahn het 28 verdiepingen tellende Fishergebouw in Detroit. Deze in art deco vormgegeven wolkenkrabber werd in 1928 door de [[Architectural League] van New York uitgeroepen tot het mooiste commerciële gebouw. Tegen het eind van de jaren '30 was het bureau van Kahn verantwoordelijk voor bijna 20 procent van alle door architecten ontworpen fabrieken in Amerika. Bovendien was Kahn de ontwerper van veel gebouwen en huizen in Walkerville, Ontario, Canada.

Machinebouw

Kahns bureau was tevens verantwoordelijk voor vele fabrieken waar ten tijde van de Tweede Wereldoorlog wapentuig werd geproduceerd. In tegenstelling tot veel van zijn tijdgenoten romantiseerde Kahn de machine niet. Hij beschouwde machines als verlengstukken van de behoeften van de gebruiker. Met deze instelling bedacht hij efficiënte en praktische oplossingen voor de groeiende industriële vraag.