Fandom

Japanse bouwkunst

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Jp4

Asuka periode 飛鳥時代 (538-710)

In deze periode kwam vanuit China een eerste architectuur stijl ingevoerd. Dit was een boeddhistische stijl, gebaseerd op Chinese Wei-stijl. Een mooi voorbeeld van deze stijl is Hooryuuji (法隆寺), een boedhistische tempel gebouwd in opdracht van keizer Yomei. Het gebouw werd in 1993, als eerste in Japan, opgenomen in de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Nara periode 奈良時代(710-794)

In de Nara periode werd de architectuur beïnvloed door een nieuwe Chinese stijl: de Tang stijl. Eigen aan deze stijl is dat de structuur van het gebouw belangrijker werd dan de versiering. Een voorbeeld van deze stijl is Koshodaiji (唐招提寺) in Nara, een andere boeddhistische tempel, gebouwd in opdracht van Chinese monnik Ganjin of Jianzhen.

Heian periode 平安時代(794-1185)

De Heian periode werd de shinden-zukuri stijl (寝殿造) ontwikkeld, een bouwstijl voor de aristocratie. Eén van de basisprincipes van deze stijl is een groep symmetrisch geordende gebouwen. Te midden daarvan rijst het hoofdgebouw (shinden 寝殿) op. Links en rechts van het hoofdgebouw werden twee minder belangrijke gebouwen (tai ) gezet. Tai en shinden stonden met elkaar in verbinding door 2 gangen: sukiwatadono (透渡殿) en watadono (渡殿). Het gebouwencomplex mondde uit in een zuidelijke tuin, voorzien van een grote vijver met eilandjes en bruggetjes. In die zuidelijke tuin werden vaak ceremonies en dergelijke gehouden.

Muromachi periode 室町時代 (1338-1573)

In de Muromachi periode werd de shoin-zukuri stijl (書院造) ontwikkeld. Deze huiselijke bouwstijl is de één van de voorlopers van de hedendaagse Japanse bouwkunst en kwam voort uit de shinden-zukuri. Gebouwen in deze stijl bestaan uit een centrale ruimte (omoya 主屋) die omringd wordt door wandelgangen. de verschillende ruimtes die zo worden gecreëerd worden gescheiden door papieren schuifdeuren. De vloerbekleding bestaat slechts en alleen uit stro matten (tatami ). Karakteristiek aan deze stijl zijn de vierkante pilaren (kakubashira 角柱) en de inkomhal (genkan 玄関). Er werd bij deze stijl veel aandacht geschonken aan versiering. Een mooi voorbeeld van deze stijl is de Ninomaru hal van het Nijoo-kasteel (二条城) in Kyoto.

Momoyama periode 桃山時代 (1573-1603)

In de Momoyama periode werd er nieuwe stijl van residentiële architectuur ontwikkeld: de sukiya-zukuri-stijl (数寄屋造). De stijl was gebaseerd op de shoin zukuri en kwam voort uit de Theeceremonie (茶道 of 茶の湯). Het woord sukiya slaat eigenlijk terug op het gebouw waar de theeceremonie gehouden werd. In deze stijl is het kleine en de simpelheid belangrijk. Versieringen waren dan ook louter van natuurlijke aard.

Edo periode 江戸時代 (1750-1886)

  • japanse bouwstijl 1
  • japanse bouwkunst 2
  • japanse bouwkunst 3

In het midden en het einde van de Edo periode ging bij het gewone volk de voorkeur uit naar de sukiya-zukuri, maar dan een grotere vorm ervan. Op dit principe is ook de hedendaagse Japanse architectuur gebaseerd.