Fandom

Jacobsen, Arne

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Arne

Arne Jacobsen

Hjntjhy

Bellevue theater

De Deense Arne Jacobsen kon als kind al erg goed tekenen en studeerde later aan de kunstacademie in Kopenhagen, waar hij uiteindelijk ook als docent zou werken van 1956 tot 1962. Tijdens zijn studie bouwde Jacobsen al zijn eerste functionele eengezinswoning. Nadat hij vanaf 1927 in dienst was geweest bij het architectenbureau van Paul Holsoe, begon hij in 1930 voor zichzelf. Hij ontwierp naast woningen ook bestek, behang, stoffen en meubilair.

traditioneel Deens

De stijl van Jacobsen is traditioneel Deens te noemen door zijn gebruik van natuurlijke proportie, orde en ritme. Ook werd hij geïnspireerd door het classicme. Daarnaast stond hij ook open voor invloeden vanuit het buitenland, wat met name kwam door zijn ontmoetingen met Le Corbusier en Mies van der Rohe tijdens zijn buitenlandse reizen. Naast perfectionistisch was zijn manier van werken ook erg intuïtief.

In 1929 maakte Jacobsen samen met Flemming Lassen een opzienbarend cirkelvormig ontwerp voor een 'huis van de toekomst', dat tentoongesteld werd op een tentoonstelling in Kopenhagen. In de jaren dertig ontwierp hij verschillende gebouwen in de strandwijk Bellevue bij Kopenhagen, zoals Bellevue Strandpark (1931-1932), de Bellavista-woonblokken (1931-1934) en het Bellevue theater (1936-1937). Jacobsen was bevriend met zijn Zweedse collega Erik Gunnar Asplund, die hem wees op het belang van details in een gebouw. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in het Huis Stelling in Kopenhagen.

leidende positie in architectuur

Jacobsen heeft veel betekend voor de Deense architectuur en na het isolement van de Tweede Wereldoorlog nam hij een leidende positie in. Hij ontwierp de huizengroep Søholm in Klampenborg (1950-1955), de Munkegårdschool in Gentofte (1952-1956) en een aantal kantoorpanden waarin hij het uit de Verenigde Staten afkomstige constructieprincipe van de gordijngevel toepaste. Later bouwde hij ook buiten Denenmarken, zoals het 'Sint Catherine's College in Oxford (1960-1964), het hoofdkantoor van het elektriciteitsbedrijf in Hamburg (1962-1970) en het stadhuis van Mainz (1970-1973). Het laatste grote werk van Jacobsen staat overigens wel weer in Denemarken, namelijk de Deense nationale bank in Kopenhagen (1961-1971). De manier waarop dit gebouw tussen de oude pakhuizen in het havengebied past, laat weer zien hoe goed Jacobsen aanvoelde hoe hij een gebouw moest vormgeven.