FANDOM

Ictinus.

Schilderij waar Ictinus op staat

Tempel.

Ontwerp van Ictinus genaamd : Temple of Hephaestus

Ictinus (in het Grieks Iktinos) was een Grieks architect die in de vijfde eeuw v.Chr. op de Akropolis werkte, tijdens de regering van Pericles. Over zijn privéleven en loopbaan is niets met zekerheid te zeggen, maar door zijn werk heeft hij grote roem verworven.

Het Parthenon

Ictinus' beroemdste gebouw is het Parthenon, waaraan hij samen met de beeldhouwer Phidias en de architect Callicrates werkte. Waarschijnlijk was Ictinus verantwoordelijk voor de beslissingen over de esthetische kenmerken van het Parthenon, was Phidias vooral supervisor en beeldhouwer en hield Callicrates zich bezig met de technische zaken. Volgens de overleveringen zou Ictinus, samen met een zekere Carpion, een boek hebben geschreven over het Parthenon.

Andere (mogelijke) werken

Volgens de schrijver Pausanias is ook de Tempel van Apollo in Bassae een ontwerp van Ictinus, maar dit is niet zeker. Vitruvius rekent de nieuwbouw van het Telesterium in Eleusis tot een van Ictinus' ontwerpen, maar ook hierover lopen de meningen uiteen. Daarnaast wordt ook het heiligdom van Hephaestus in Athene aan hem toegeschreven, een Dorische tempel die bijna geheel in tact is gebleven omdat het is gebruikt als christelijke kerk.