FANDOM

De Hussain Doshi Gufa Gallery, ook wel Amdavad ni Gufa genoemd, is een ondergrondse galerie in een opleidingscomplex in Ahmadabad, India. Het gebouw ontleent haar naam aan de architect Balkrishna Doshi en de Indiase kunstenaar Maqbool Fida Hussain, wiens werk hier wordt getoond. Omdat het gebouw doet denken aan een grot, is het woord Gufa aan de naam van het gebouw toegevoegd. In het gebouw zijn verschillende invloeden te herkennen, wat het tot een opmerkelijk gebouw maakt.

Hussain-doshi-gufa-gallery-manon

Hussain Doshi Gufa Gallery

spiritualiteit

Eeuwenoude Indiase spiritualiteit is terug te vinden in verschillende aspecten van het complex. Zo is de dakconstructie geïnspireerd op de hindoeïstische mythologie en bedekt met mozaïeken en keramiek. Het boeddhisme heeft ook een plaats gekregen in het gebouw: in het interieur zijn vormen als cirkels en ellipsen opgenomen, die geïnspireerd zijn op boeddhistische tempels. Deze vormen, zowel binnenshuis als op het dak, zijn vervaardigd door beton te spuiten op een metalen netwerk waaruit verschillende plastische vormen zijn ontstaan, van de vloeren tot aan de koepels op het dak.

Binnenkant-hussain-doshi-gufa-gallery

digitale technologie

Deze vormentaal, die digitaal is ontworpen, is niet alleen spiritueel van aard, maar doet ook denken aan computertechnologieën en digitale media. Door de bizarre vormen lijkt het gebouw op een soort buitenaards of futuristisch complex. De combinatie van oude en nieuwe elementen resulteert in een soort modernisme dat wel wordt vergeleken met de ideeën en projecten van Ushida Findlay. Dit door Balkrishna Doshi bewust samenbrengen van verleden en toekomst wordt door veel mensen gewaardeerd om esthetische redenen, maar ook bekritiseerd, omdat de uiteenlopende inspiraties soms zorgen voor een onoverzichtelijke chaos.