FANDOM

Hundertwasserhaus

Het Hundertwasserhaus

Hundertwasserhaus is een kleurrijk complex van sociale appartementen dat ontworpen werd door de controversiële Oostenrijkse kunstenaar/architect Friedensreich Hundertwasser, die verantwoordelijk is voor meerdere gelijkaardige fantasierijke gebouwen in Wenen.

Controverse

In 1983 begon Hundertwasser met de conversie van een sociaal appartementsgebouw in een bizar ogend kleurrijk lappendeken met onregelmatige patronen en [[vensters] met verschillende afmetingen. Toen het twee jaar later voltooid was, veroorzaakte zijn fantasierijke creatie heel wat beroering en architectuurcritici catalogeerden het al snel onder de noemer kitch. Desalniettemin werd het Hundertwasserhaus - zoals het al snel bekend werd - een groot succes bij het grote publiek en weldra begon het gebouw bezoekers aan te trekken die naar deze anders zo rustige residentiële wijk afzakten om het gebouw te bekijken.

Hundertwasser verwierp ook de louter functionele moderne architectuur (haus is ontworpen met golvende lijnen, hij demonstreerde zelfs tegen de rationele architectuur van Adolf Loos), vandaar dat het Hunderwasserhaus gekroond wordt met een goudkleurige ajuinvormige koepel en versierd is met stucco beelden en met keramiek betegelde zuilen. De drang van Hundertwasser om de architectuur dichter bij de natuur te brengen is niet enkel duidelijk door zijn gebruik van gebogen lijnen, maar ook in het vele groen dat hij integreerde door het planten van bomen en klimop op de terrassen. De gevel van het Hundertwasserhaus is geschilderd in felle kleurrijke patronen. Op sommige plaatsen lijken de kleuren van de gevel gescheurd en is de originele façade zichtbaar.

Toeristische attractie

Al snel nadat de sociale woningen omgebouwd waren tot het kleurrijke lappendeken dat tegenwoordig te zien is begon het gebouw bezoekers aan te trekken. Om de inwoners enigszins te ontlasten werd er een winkelcentrum gebouwd tegenover Hundertwasserhaus. Het is eveneens ontworpen door Hundertwasser en de architectuur ervan is al even onconventioneel als het Hundertwasserhaus zelf.