FANDOM

Techniek anouk klas 2 gebouw

Het HundertwasserHaus in Wenen

File:Techniek anouk klas 2.jpg

Friedensreich Hundertwasser (15 december 1928 - 19 februari 2000) was kunstenaar, architect en architectuurtheoreticus. Hij vocht tegen het rationalisme in de architectuur en pleitte voor een menselijke benadering. Als architect staat hij in de lijn van Antoni Gaudi en Erich Mendelsohn.

Stowasser

Hundertwasser werd op 15 december 1928 in Wenen geboren als Friedrich Stowasser. Een jaar later overleed de vader van Friedreich. Het gezin zou door nog meer ramspoed getroffen worden, want in 1943 verloor zijn moeder 69 Joodse familieleden. Na de oorlog studeerde Hundertwasser drie maanden aan de Weense kunstacademie en raakte blijvend onder de indruk van de kunst van Egon Schiele, Gustave Klimt en Walter Kampmann. In 1949 ontdekte Stowasser dat 'sto' in de slavische talen honderd betekende en besloot daarom de pseudoniem Hundertwasser te gaan gebruiken. In de jaren vijftig en zestig ontpopte Hundertwasser zich als een veelzijdige kunstenaar. Hij schreef meerdere pamfletten over de architectuur, zoals Vormmanifest tegen Rationalisme in Architectuur en Los van Loos waarin hij ageert tegen de stringente soberheid van de invloedrijke architect Adolf Loos.

Na anderhalf decennium lang de bouwkunst vanaf te zijlijn te hebben bekritiseerd, waagde Hundertwasser zich in 1982 voor het eerst aan de praktijk. Als 'architectuurdokter' herzag hij de gevel van de Rosenthal Fabriek in Selb en plaatste keramieken op de facade van Museum Rupertinum te Salzburg. In 1989 bouwde de Oostenrijker het Hundertwasserhuis in Wenen: een Gaudíaanse orgie van speelse plastieken, organische wanden en vrolijke kleuren. Wel is het ontwerp van het woningencomplex nogal picturaal van aard; men kan zien dat de bouwmeester van origine schilder is. Latere gebouwen, zoals de spa Rogner-Bad Blumau (1993-1997) slagen meer als driedimensionale creaties. Het kuuroord heeft van Hundertwasser de vorm van een heuvel gekregen, om de natuurlijke omgeving te benadrukken. Andere belangrijke bouwwerken zijn het wooncomplex 'In den Wiesen' te Bad Soden am Taunus (1993) en het woon- en winkelcomplex 'Wohnen unterm Regenturm' in Plochingen (1994).

vrije vorm

Als theoreticus liet Hundertwasser zich kennen als een fervent voorvechter van de vrije vorm. 'De rechte lijn is goddeloos en immoreel. De rechte lijn is geen creatieve lijn, het is een duplicerende lijn, een imiterende lijn. Temidden ervan voelen God en de menselijke geest zich minder thuis dan in een omgeving van comfortdienende (…) ongevormde massa', schrijft Hundertwasser in zijn pamflet Vormmanifest tegen Rationalisme in Architectuur (1958). Hierin pleit hij voor een samenzwering tussen de architect, de metselaar en de huurder - 'een drie-eenheid zoals de Heilige Drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest'. Het probleem van moderne architectuur is volgens de eigenzinnige kunstenaar dat de loskoppeling van het trio elk van hen contact met het huis verliest. De architect heeft geen relatie met het huis omdat hij niet weet door wie het bewoond zal worden. De metselaar heeft geen relatie met het huis omdat hij slechts een opdracht uitvoert. De huurder heeft geen relatie met huis omdat hij het niet gebouwd heeft. Later zou Hundertwasser dit idee verder vormgeven met zijn vensterrecht: het recht van huurders om het deel van de gevel dat zij vanuit het raam kunnen bereiken naar eigen inzicht te veranderen.

Gezonde architectuur

In het addendum dat hij in 1959 aan het manifest heeft toegevoegd, geeft Hundertwasser een lijstje met voorbeelden van 'gezonde, hedendaagse architectuur' met de opmerking dat de lijst helaas pijnlijk kort is. Onder andere noemt hij de gebouwen van Gaudí in Barcelona, bepaalde art nouveaubouwwerken, de Watts Tower van Simon Rodia in Los Angeles, de sloppenwijken van grote steden, illegaal gebouwde woningen in Amerika en Nederlandse woonboten.

Hundertwasser bedacht originele kleinschalige oplossingen voor de milieuproblematiek, zoals een vanaf een balkon naar buiten groeiende boom om de lucht te filtreren en reiniging van het afvalwater door aan de gevel bevestigde bakken met waterzuiverende planten.