FANDOM

Hrt letmg 2 1993 large
NeWPy
Ebenezer-howard-garden-city

Ebenezer Howard (1850-1928) was de belangrijkste propagandist van de Engelse tuinstadbeweging.

vroege loopbaan

Hij begon zijn loopbaan als kantoorbediende en stenotypist. Tussen 1872 en 1877 woonde hij in de Verenigde Staten. Hier begon hij te denken over een alternatief voor de grote en vervuilde industriesteden uit die tijd. Hij werd hierbij beïnvloed door de transcendentalistische schrijvers Walt Whitman en Ralph Waldo Emerson, de anarchist Peter Kropotkin, de socialistische econoom Henry George, de utopische roman Looking Backward van Edward Bellamy en St. Georges Guild; een stichting die de realisering van John Ruskin's idealen over een betere maatschappij nastreeft. Het organisme vond hij een passende metafoor voor de stad. Hiernaast baseerde hij zich op een aantal succesvolle Engelse fabrieksstadjes.

Garden Cities of Tomorrow

In 1898 schreef Howard het boek To-morrow. A Paceful Path to Real Reform, later ook bekend als Garden Cities of Tomorrow. Hierin beschrijf hij hoe de ideale woonwijk er volgens hem uit ziet. Het was een autarkische gemeenschap van 32.000 zielen, radiaal-concentrisch opgebouwd, omringd door groen. Functies werden gescheiden. Openbare gebouwen en culturele voorzieningen waren te vinden op het ronde centrale plein. Hieromheen lag een park met een kristallen paleis waarin warenhuizen en winkels geconcentreerd waren. Doorgaande wegen en spoorlijnen liepen buiten langs de tuinstad, met hierlangs industrie en markten. Het grootste deel van het woongebied bestond uit eengezinswoningen. De tuinstad zou per spoor verbonden worden met een grotere stad.

navolging

Het boek, samen met Howards andere activiteiten om de tuinstad onder de aandacht te brengen, was van grote invloed op de ontwikkeling van de tuinstadbeweging. In 1899 richtte hij de Garden Cities Association op. Hoewel de tuinstad uit Garden Cities of Tomorrow nooit exact gebouwd is, was Howard wel betrokken bij de bouw van een aantal tuinsteden. De eerste hiervan is Letchworth, dat in 1903 naar ontwerp van Barry Parker en Raymond Unwin bij London gebouwd werd. Hampstead Garden Suburb (1906) was eerder bedoeld als slaapstad dan als volwaardige tuinstad, maar heeft door de betrokkenheid van Edwin Lutyens wel een formeel en architectonisch interessant centrum gekregen. In het door Louis de Soissons ontworpen Welwyn Garden City (1919) voerde Howard het tuinstadidee op een grotere schaal uit. Richard Riemerschmid ontwierp Hellerau (1909) bij Dresden, beïnvloed door de ideeën van Howard. Mede door het werk van Howard werd de tuinstadbeweging een internationaal fenomeen.