Fandom

Houben, Francine

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Francine Houben (Sittard, 1955) is sinds 1996 directrice van het Delftse bureau Mecanoo architecten. Nadat in 2003 de laatste andere oprichter Henk Döll het bureau verliet, kreeg het bureau steeds meer het signatuur van Houben. Ze ontwikkelde onder de vlag van Mecanoo een uitgesproken eigen stijl, met als bekendste werk Montevideo Woontoren in Rotterdam (2005).
Francinehoubenwikia

Francine Houben

Achtergrond en visie.

De in Sittard geboren Houben studeerde bouwkunde aan de Technische Universiteit in Delft. In 1982 won ze als student samen met Henk Döll en Roelf Steenhuis de prijsvraag Kruisplein in Rotterdam. Het trio richtte twee jaar later met Erick van Egeraat en Chris de Weijer de architectengroep Mecanoo op.

De architectuurvisie van Houben steunt op drie fundamenten: compositie, contrast en complexiteit. In 2001 publiceerde ze onder deze titel een manifest. Ze probeert in haar werk doorgaans maatschappelijke, technische, speelse en humane aspecten te vervlechten in één oplossing. Zelf zegt Houben daarover: 'ontwerpen is voor mij niet een puur intellectueel of conceptueel spel. Het uiteindelijke resultaat moet alle zintuigen beroeren.'

Mobiliteitsesthetiek.

Houben is sinds 1999 professor Architectonische Vormgeving, leerstoel mobiliteitsesthetiek aan de TU Delft. Mobiliteitsesthetiek, gericht op de schoonheid van de auto- en spoorweg, werd in hetzelfde jaar door haar geïntroduceerd als nieuw instrument in de ruimtelijke ordening.

Verder was Houben van 2000 tot 2001 professor aan de Università della Svizzera Italiana in het Zwitserse Mendrisio. Ook was ze van 2002 tot 2007 stadsbouwmeester van Almere. In 2001 ontving zij het 'honorary fellowship' van de Royal Institute of British Architects (RIBA). Van 2002 tot 2003 was Houben bovendien directeur van de eerste Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam.

Montevideowoontoren

Montevideo in Rotterdam

Ontwerpen.

Houben heeft met Mecanoo een groot aantal projecten op haar naam staan. Zo ontwierp zij de Faculteit voor Economie en Management in Utrecht (1995), de Bibliotheek van de Technische Universiteit Delft (1998), Nieuw Terbregge in Rotterdam (2001), de Kapel Heilige Maria der Engelen in Rotterdam (2001) en FiftyTwoDegrees in Nijmegen (2006). In maart 2006 won Mecanoo de competitie voor het Paleis van Justitie in Córdoba in Spanje, dat in de periode 2008-2011 gerealiseerd zal worden.

In 2008 won Houben de Prix Veuve Clicquot voor de zakenvrouw van het jaar. Ze won deze prijs voor haar ondernemerschap, visie, zakelijke en maatschappelijk invloed en haar leidinggevende capaciteiten.