FANDOM

Odeon-theatre-de-l-e-sfzfku

Odéon-Théâtre de l'Europe

De Odeon-Theâtre de l'Europe (voorheen het Theâtre de l'Odeon ) is een van Frankrijks zes nationale theaters .

Het is gelegen op 2 rue Corneille in het 6e arrondissement van Parijs, op de linkeroever van de Seine , naast de Jardin du Luxembourg. Het werd oorspronkelijk gebouwd tussen 1779 en 1782, in de tuin van het voormalige Hôtel de Conde, een neoclassicistisch ontwerp van Charles de Wailly en Marie-Joseph Peyre , die oorspronkelijk met het oog op het huis van de Comedie Française, die echter de voorkeur om te verblijven in het Theâtre-Français in het Palais Royal.Het nieuwe theater werd ingehuldigd door Marie-Antoinette op 9 april 1782.  Het was daar dat The Marriage of Figaro toneelstuk in première ging twee jaar later.

Een 1808 reconstructie van het theater is ontworpen door Jean Chalgrin (architect van de Arc de Triomphe) werd officieel uitgeroepen tot de theâtre Keizerinlaan, maar iedereen noemde het de Odeon. Het brandde in 1818 af.

De derde en huidige structuur, ontworpen door Pierre Thomas Baraguay, werd geopend in september 1819. In 1990 werd het theater gegeven de bijnaam 'Theâtre de l'Europe'. Het is een lid theater van de Unie van de theaters van Europa .