FANDOM

John Quentin Hejduk (1929 - 2001) was een avantgardistische architect, die vooral als theoreticus bekend is geworden. Er zijn van hem zeer weinig werken gerealiseerd, maar vanwege zijn theoretisch-didactische werk werd hij tot een van de kopstukken van de New York Five gerekend.

opleiding

Hejduk genoot zijn opleiding aan het Cooper Union Institute in New York, gevolgd door de University of Cincinnati in Ohio en Harvard University in Cambridge Massachusetts. Vervolgens deed hij praktijkervaring op bij verschillende bureaus, waaronder dat van Ieoh Ming Pei. Sinds de jaren vijftig onderzocht hij vanuit de formele uitgangspunten van kunstbeweging De Stijl de grondslagen van het architectonisch ontwerp. Hij ontwikkelde hier ideeën over en maakte daaruit, in combinatie met inspiratie uit de beeldende kunst en literatuur, ontwerpen. Vanaf 1965 vestigde hij zich als zelfstandig architect in New York en doceerde daarnaast aan de Cooper Union. Op dit instituut, waar net als in Bauhaus architectuur met andere kunstdisciplines werd versmolten, was Hejduk belangrijk voor de theorievorming. Onder meer Daniel Libeskind en Enric Mirailles kregen les van hem.

Wall house

Hejduk on
Wallhousea

Wall House #2 Groningen

twierp aanvankelijk streng geometrische woonhuizen. De serie Wall Houses, die als zijn meesterstuk worden gezien, stammen ook uit deze beginperiode. In deze serie stond de een halve meter dikke stenen muur centraal waarin de toegangwas gesitueerd en waaraan alle ruimten van de woning zijn opgehangen.

Pas na zijn dood in 2001 werd er een Wall House gerealiseerd. Het zogenaamde Bye House, of Wall House #2, staat in Groningen, een stad waar Hejduk een goede band mee had vanwege twee eerdere projecten. Hiervan is slechts zijn ontwerp voor een van de negen stadsmarkeringen uitgevoerd.

overige ontwerpen

Hejduk heeft zijn bekendheid vooral te danken aan zijn theoretische werken. Zijn oevre aan uitgevoerde gebouwen is klein en bestaat slechts uit het Demlin House in Locus Calley op Long Island (1960), het Hommel Apartment in New York (1969), de restauratie van het Foundation Building van de Cooper Union in New York (1975), het woningcomplex met ateliertoren aan de Charlottenstrasse in Berlijn (1986-1988) en een villa aan de Tegeler Hafen in Berlijn (1985-1988). Hejduk stierf in 2001.