FANDOM

Het maagdenhuis

Het maagdenhuis, een van de belangrijkste werken van Abraham van der Hart

Abraham van der Hart was net als zijn vader en opa opgeleid tot meestertimmerman en daarnaast werkzaam als makelaar in onroerend goed. Vanaf 1777 tot aan zijn dood was Van der Hart stadsbouwmeester van Amsterdam. Tijdens zijn bouwmeesterschap vonden er geen grote stadsuitbreidingen plaats en werden er ook geen nieuwe bouwtechnieken toegepast. Er vonden vooral verbouwingen plaats en wat gebouwd werd sloot aan bij wat reeds bestond. Het stadsbestuur was erg tevreden over het werk van Van der Hart.

classicisme

De overgang van de 18e naar de 19e eeuw werd gekenmerkt door een zeer rustige periode in de architectuur, waarin het classicisme de meest gebruikte bouwvorm was. Dit is ook terug te zien in het werk van Van der Hart, dat traditioneel van aard was. Hij greep vooral terug op de strakke bouw uit de late 17e eeuw, die sober maar monumentaal oogde. Toch was Van der Hart lang niet zo traditioneel als veel van zijn tijdgenoten. Dit blijkt uit zijn bouwwerken, maar ook uit de grote collectie bouwkundige boeken die hij in zijn bezit had.

belangrijkste werken

Zijn belangrijkste werken als bouwmeester in Amsterdam zijn het Nieuwe Werkhuis (1779-1782), het Maagdenhuis (1783-1787), de Franse Schouwburg (1786) en het Van Brienenhofje (1804). Een voorbeeld van een woonhuis dat ingrijpend verbouwd werd door Abraham van der Hart is Herengracht nummer 502 (±1791).

In particuliere opdracht bouwde Van der Hart patriciërshuizen in Amsterdam en Haarlem. Voorbeelden hiervan zijn het huis Hodshon (1794) en Barnaart (1803-1808) in Haarlem. Beide huizen hebben classicistische gevels met empirevensters, een koepelzaal met erker en een rijk interieur.