FANDOM

Gebouw..

Dit is een gebouw gemaakt door hugo. Verder bouwde hugo eigenlijk niet veel alleen hij had wel veel nieuwe ideeen en plannen.

Hugo häring

Dit is een foto van hugo zelf.

De Duitse Hugo Häring (Biberach, 1882-Göppingen, 1958) studeerde aan de Technische hogeschool van Stuttgart en die van Dresden. In Stuttgart was zijn grote voorbeeld Theodor Fischer, van wie hij het idee overnam dat een gebouw op een unieke manier moet worden ontworpen, afhankelijk van de eisen van de omgeving en die van de klant.

In 1921 ging Häring zelfstandig aan het werk als architect in Berlijn. Verder was hij veel bezig met het schrijven van artikelen over vooral organische architectuur. Hij was lid van de Novembergruppe, de Zehnering en de hieruit voortgekomen Ring. Als secretaris en vertegenwoordiger van de Ring was hij in 1928 ook aanwezig bij de oprichting van CIAM. In de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw nam hij deel aan debatten over de stroming van het functionalisme. Tijdens het regime van Hitler en het nationaalsocialisme bleef Häring in Duitsland en had hij van 1935 tot 1943 een eigen kunstschool in Berlijn.

organisch bouwen

Häring is vooral bekend geworden door zijn ideeën over de theorie van de architectuur. Hij ging uit van de theorie van het organisch bouwen en vond dat de architectuur zich moest vernieuwen volgens twee fases. In de eerste fase moest er onderzoek plaatsvinden naar de veranderde behoeften van mensen, het zogenaamde Organwerk. Het doel van dit onderzoek was het streven naar functionaliteit. In de tweede fase moest er vorm worden gegeven aan de gebouwen, het Gestaltwerk. Hierbij wilde Häring vormen creëren naar aanleiding van functionaliteit. Het stond dus niet voorop dat iets mooi was, maar dat iets functioneel was. De vorm werd bepaald door het wezen van het object. Het gebouw moet dus onderworpen worden aan de functie die het heeft voor de mens. Hij zetten zich hierbij af tegen het rationalisme waarbij geometrische en esthetisch verantwoorde vormen voorop stonden.

Nieuwe Bouwen

Häring was erg vernieuwend met zijn ideeën over de organische architectuur en maakte daarmee deel uit van een hele groep vernieuwingsbewegingen die opkwam in de jaren 1930 en een nieuwe fase inluidde in de architectuur. Häring was degene die de term het Nieuwe Bouwen gebruikte, welke later aan de bewegingen werden verbonden. Als architect heeft Häring weinig gebouwd. Zijn belangrijkste bouwwerken zijn het landgoed Garkau bij Lübeck (1924-1925) en woningen in Berlijn-Siemensstadt (1929-1931). Häring had met zijn bouwideeën echter wel veel invloed op zijn vriend en collega-architect Hans Scharoun.