FANDOM

GulfBuildingPleaseUseMainEntranceHoustonTexas1005JT

Ingang Gulf Building

Het Gulf Building, nu ook wel JP Morgan Chase building genoemd, staat in Houston,Texas. Het word beschouwd als een van de mooiste wolkenkrabbers in de Verenigde Staten en geniet vooral bekendheid doordat het de feitelijke uitwerking is van een ontwerp van de Finse architect Eliel Saarinen.

Architecten

De architecten Alfred Finn en J.E.R. Carpenter werd in 1927 opgedragen om een flat in de moderne stijl te ontwerpen. De bouw van dit gebouw, het Gulf Building, kwam in 1929 af en het zou tot aan 1963 het hoogste gebouw van Houston blijven. Het is de uitwerking van Eliel Saarinens inzending uit 1922 voor de prijsvraag voor de Tribune Tower in Chicago, waarmee hij destijds de tweede plaats haalde. In 1989 werd er een grootschalige restauratie van het gebouw ondernomen door de Texas Commerce Bank.

Deco gulf-exterior-2

Foto vanuit de lucht van de Gulf Building.

Ontwerp

Het art deco gebouw heeft een stalen skeletconstructie die met kalksteen bekleed is en het telt 36 verdiepingen. De toren wordt naar de top op 130 meter in stappen kleiner. De lobby is gedecoreerd met 8 fresco's die de geschiedenis van Texas en Houston uitbeelden. Van 1966 tot aan 1974 stond er een groot neon reclame van Gulf Oil op het dak. Vandaag de dag is het Gulf Building niet langer het hoogste gebouw van Houston. Het is echter nog altijd een van de vooraanstaande art deco wolkenkrabbers in het zuidwesten van de Verenigde Staten.