Fandom

Guggenheim Museum Bilbao

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Het Guggenheimmuseum in Bilbao is een van de hoogtepunten van de hedendaagse architectuur. Het g
Guggenheim museum bilbao.jpg 1

Het Guggenheim Museum Bilbao

ebouw, met een oppervlakte van 32.500 vierkante meter, is in de periode 1993-1997 gebouwd, onder leiding van Frank Owen Gehry. De Canadese architect wordt gerekend tot de deconstructivisten.

Het museum is een groot succes en volgens velen het bewijs dat één gebouw in staat is om een hele stad uit het culturele slijk te trekken. Men spreekt zelfs van het Bilbao-effect. Het centrum van het museum is een groot atrium van 50 meter hoog. Vanuit het atrium slaan drie vleugels naar het oosten, zuiden en westen. Aan de noordkant grenst het gebouw aan de rivier.

vorm

Vanuit de stad lijkt het gebouw op een grote zilveren bloem, afgezet tegen het decor van een groene heuvel. Sommige critici suggereren een verband met de plastieken en sculpturen van de futurist Umberto Boccioni, een referentie die Gehry zelf ontkent. Hij noemt als inspiratiebronnen de film Metropolis van Fritz Lang, de beeldhouwwerken van Brancusi, het beeld van een steengroeve en de ingehouden kracht van de stad Bilbao.

De vorm is gedeeltelijk bepaald door de merkwaardige maar revolutionaire werkwijze van de architect, die vrije tekeningen en modellen direct vertaalt naar de computer. Bouwkundige problemen kan hij met behulp van geavanceerde wiskundige software analyseren en oplossen. De software is oorspronkelijk bedoeld voor de bouw van Mirage-straaljagers.

schil

Het is vooral de titanium-schil die het Guggenheim-museum Bilbao speciaal maakt. Het oplichtende materiaal is als een magneet voor het oog en geeft het gebouw een unieke plek in de architectuurgeschiedenis. Gehry was aanvankelijk voornemens een legering van lood en koper te gebruiken, maar dat materiaal werd te giftig bevonden. De architect zocht naar een alternatief materiaal dat met 'licht kon spelen' zonder de typische 'koele, industriële aanblik' die daar vaak mee gepaard gaat. Hij kwam uiteindelijk bij titanium terecht, een materiaal met een warme weerkaatsing.

Hoewel de titaniumhuid slechts een derde van een millimeter dik is en bij harde wind beweegt, is het in een stadse omgeving geschikter dan steen, vindt Gehry. 'Steen suggereert een valse stabiliteit, want steen verslechtert door de vervuiling van onze steden, terwijl […] titanium een honderdjarige garantie tegen stadsvervuiling heeft.' Het verhaal gaat dat Gehry vanuit een café aan de overkant van de rivier dat een vorm verkeerd geconstrueerd was. 'Ach', reageerde hij laconiek, 'het ziet er prima uit, vind ik'.