FANDOM

123791-1-

Jan Gratama (1877-1947) was een Nederlands architect, schilder, tekenaar en redacteur die verbonden was aan de Amsterdamse school

Achtergrond

Gratama heeft niet alleen een aantal gebouwen in de stijl van de Amsterdamse School gebouwd, maar er ook meerdere artikelen over gepubliceerd. De term 'Amsterdamse school' is voor het eerst door Gratama genoemd: in een artikel uit 1916 schaart hij onder deze term een groep jonge architecten, die zelf dan nog het bestaan van een school ontkennen. Daarnaast was Gratama actief als redacteur van verschillende architectuurtijdschriften en lid van architectuurcommissies en -verenigingen.

Persoonlijke stijl
450px-RM510614 - Enschede - Piet Heinstraat 4-1-

Incassobank Amsterdam en werd gebouwd in de 20e eeuw naar een ontwerp van Jan Gratama

Door sobere en geometrische elementen toe te voegen heeft hij een persoonlijke inslag gegeven aan de Amsterdamse-schoolstijl. Ook zijn in zijn werk invloeden te herkennen van de vormentaal van Frank Lloyd Wright. Samen met zijn partner G. Versteeg ondernam Gratama verschillende projecten. Voorbeelden hiervan zijn een aantal gemeentelijke wooneenheden in de Transvaalbuurt te Amsterdam Oost, op uitnodiging van H.P. Berlage, en het stedenbouwkundige plan met de gedeeltelijke uitvoering van de Stadionbuurt. Daarnaast was Gratama de ontwerper van Plan West, het uitbreidingsplan van Amsterdam West, waaraan prominente architecten als H.P. Berlage ook werkzaam waren. Zijn bekendste project is waarschijnlijk Betondorp, dat hij als stedenbouwkundige samen met Versteeg plande in 1928, als opdracht van de gemeente om de arbeiders te helpen in de woningnood.