FANDOM

Frank Gehry is een van de grootste architecten van dit moment. De Canadees ontwierp onder meer het
Foto Frank Owen Gehry

Frank Owen Gehry

Guggenheim Museum Bilbao en het kantoor van Nationale Nederlanden in Praag. Het werk van de architect wordt gewoonlijk gerekend tot het deconstructivisme.

begin van een carrière

Gehry, geboren in 1929 als Ephraim Goldberg, vestigde zich in 1962 als zelfstandig architect in Los Angeles, na bij een aantal bureaus te hebben gewerkt. Hij ontwierp aanvankelijk vooral winkels en woningen, waarbij hij steeds meer experimenteerde. Zijn eigen woonhuis, Gehry House in Santa Monica (1979), werd wereldberoemd. Hij doorbrak conventionele architectonische structuren en gebruikte sloopmaterialen voor de aankleding.
Gehry kreeg op den duur grotere opdrachten, zoals het Santa Monica Place (1980) in Santa Monica en het California Aerospace Museum (1984) in Los Angeles. De sculpturale projecten vormden een uitvloeisel van de vriendschappen die architecten onderhield met de beeldhouwers Richard Serra en Claes Oldenburg.

het grote succes

Het echte succes volgde pas in de jaren negentig. Het Chait/Day-gebouw in Venice (Californië) uit 1991 had een staande verrekijker, een ontwerp van beeldhouwer Coosje van Bruggen, als ingang. Het hoofdkantoor van Nationale Nederlanden (1994) in Praag wekte nog meer verwondering. Gehry plaatste twee torens zo tegen elkaar, dat ze met elkaar lijken te dansen. 'Fred and Ginger' luidt dan ook de bijnaam.

ontwerpen met de computer

Guggenheim museum bilbao

het Guggenheim Museum Bilbao

De computer heeft een grote invloed op het (latere) werk van Gehry. Met behulp van dit instrument ontwierp hij steeds extravaganter wordende gebouwen, die toch realiseerbaar waren. Het sleutelwerk in zijn carrière is het Guggenheim Museum Bilbao (1997). Een tweede iconisch gebouw uit recente tijd is de Walt Disney Concert Hall (2003) in Los Angeles, die sterke overeenkomsten vertoont met het Guggenheim in Bilbao. In Abu Dhabi komt overigens een tweede filiaal van het museum naar ontwerp van Gehry. Het ontwerp hiervoor vertoont eveneens een zekere gelijkenis met het museum in Bilbao.

Hoewel het werk van de architect vaak van een grote fantasie getuigt, is hij zelf nuchter over zijn architectuur. Over het Guggenheim Museum zei hij bijvoorbeeld dat 'het er prima uitziet'. In de laatste jaren maakt de inmiddels bejaarde Gehry ook stedenbouwkundige ontwerpen, zoals die voor Atlantic Yards (oplevering eerste fase in 2010) in New York.