FANDOM

Ange-Jacques Gabriel

Portret van Ange-Jacques Gabriel

Ange-Jacques Gabriel (Parijs, 1698-1782) wordt geboren in een familie van architecten en is voorbestemd er zelf ook een te worden. Zijn opleiding krijgt hij van de eerste architect van Versailles, zijn vader Jacques Gabriel V, en van Robert de Cotte, de eerste architect van de koning.

Werkzaamheden

In 1728 treedt Gabriel toe tot de Académie Royale d'Architecture en in 1742 volgt hij zijn vader op als 'premier architecte de Versailles', wat hem de meest prominente architect van Frankrijk maakt. Hij geniet dan ook het vertrouwen van Lodewijk XV en veertig jaar lang verzorgt Gabriel alle projecten op Versailles.

Vanaf 1748 zijn er plannen voor een ruiterstandbeeld voor koning Lodewijk XV. Gabriel stelt voor om hiervoor het terrein achter de Jardin des Tuileries te gebruiken. In 1755 worden Gabriels plannen voor de inrichting van dit nieuwe plein geaccepteerd. Het plein krijgt de naam Place Louis XV, maar na de Franse Revolutie omgedoopt tot Place de la Concorde.

Lodewijk XVI- stijl

Download.jpg.wikia

Petit Trianon

Vanaf de jaren '60 verandert Gabriels stijl en verliezen zijn werken hun decoratieve elementen. De Koninklijke Opera van Versailles, de badkamer van Lodewijk XV en de bibliotheek van Lodewijk XVI zijn geheel in de nieuwe Louis XVI-stijl. De stijl die wordt gekenmerkt door rechte lijnen, zuilengangen en medaillons.

Het meesterwerk van Gabriel in deze nieuwe stijl is het Petit Trianon, een klein plattelandskasteeltje gebouwd tussen 1762 en 1768. Vanaf 1771 werkt Gabriel aan de hernieuwing van de buitenkant van Versailles rond het binnenste hof, de Cour de Marbre. Hij wil vooral de barokke elementen van de 17e eeuw verwijderen, omdat die niet meer in de mode zijn. Gabriel stopt in 1775 met werken, nog voordat het project voltooid is.