FANDOM

Future systems gebouw

model van Future Systems voor nationale bibliotheek van de Praag

Future Systems is de naam van het architectenduo Jan Kaplicky (Praag, 1937-2009) en Amanda Levete(Bridgend,1955). Kaplicky heeft onder andere samengewerkt met Richard Rogers en Norman Foster. Samen met David Nixon richtte hij in 1979 Future Systems op en begon daarmee te werken aan onder andere interieurs voor ruimtesatellieten. Met de komst van Amanda Levete in 1989 brak het bureau pas echt door in de architectuurwereld.

Stijl

De architectuur van Future Systems wordt gekenmerkt door een combinatie tussen functionaliteit en originaliteit, geïnspireerd door de natuur en nieuwe technologie. In de ideeën en realisaties van Future Systems is de invloed van het modernisme en van nieuwe technologieën te herkennen waardoor de werken meestal modieus en futuristisch aandoen, met buitenaards aandoende ronde vormen.

Future su-ystems jan kapicky

architect van Future Systems: Jan Kaplicky

Projecten

In de jaren tachtig bedacht Future Systems een aantal filantropische projecten: ecologische, goedkope en praktische plannen zoals noodwoningen voor rampgebieden en energiezuinige kantoorgebouwen. Future Systems heeft daarnaast veel projecten voor luxewinkels|luxe winkels en woonhuizen ontwikkeld. De combinatie van idealisme en luxe is een opmerkelijke, die dan ook soms op kritiek stuit. Belangrijke projecten van Future Systems zijn onder andere Hauer-King House in Islington (1994), het Lord's Cricket Ground Mediacentrum in Londen (1999) en een winkel voor Selfridge in Birmingham (2003).

Ook op het gebied van design heeft Future Systems haar naam doen gelden, zo ontwierpen zij Caravan (1991) voor het Museum of Contemporary Art in Sydney, Superbus (1993), een gestroomlijnde elektrisch aangedreven bus, en Egg Bar (2002), een hippe bar voor Tate Londen

Onderscheidingen

Future Systems heeft een aantal onderscheidingen in ontvangst mogen nemen, zoals een aantal prijzen voor Hauer-King House (1995 en 1996), het NatWest Media Centre (1999) en de Selfridge winkel in Birmingham (2004). In 1999 won Future Systems de prestigieuze Stirling Prize voor het Lord's Media Centre.