Fandom

Fusion

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Fusion 2

Fusion aan de binnenkant

Fusion 1

Fusion aan de binnenkant

Fusion is een Multicultureel centrum met gebedsruimtes. Dit gebouw is gemaakt door Marlies Rohmer.

Fusion, hybride bouwcultuur, een zoektocht naar synergie en een nieuwe iconografie. Bij het multifunctionele gebouw in de Transvaalbuurt in Amsterdam, dat wij Fusion noemen, was de vraag om een Turks én een Marokkaans centrum (met gebeds- en cursusruimten) te combineren met een Nederlandse instelling voor werkvoorziening.

Het is uitzonderlijk om Turken en Marokkanen en Nederlanders onder één dak te huivesten. De ruimtes van de Marokkaanse en Turkse instellingen hebben elk een eigen entree, maar deze zijn ondergeschikt aan de gemeenschappelijke, meer monumentale hoofdentree. Ook het centrale trappenhuis biedt ruimte aan contact en wederzijdse beïnvloeding.

We hebben gezocht naar een mengvorm van Arabische bouwstijlen en de stijl van de omringde Amsterdamse School met geometrische baksteenmotieven, waardoor een hybride architectuur onstaat die aan de buitenkant niet direct prijsgeeft wat er binnen gebeurt. De plattegrond is generiek en flexibel van opzet, zodat deze in de toekomst ook andere programma's kan opnemen.