FANDOM

Norman Foster (Reddish, 01-06-1935) is één van de bekendste gezichten van de hedendaagse architectuur. Hij is een exponent van de zogenaamde Hightech-stijl. Foster maakt in zijn werk gebruik van de nieuwste technologieën, vooral ten gunste van een verhoogde milieuvriendelijkheid. Zijn bekendste bouwwerken zijn de Hong Kong and Shanghai Bank in Hong Kong en 30 St Mary Axe in Londen.

Norman foster

Norman Foster in een van zijn gebouwen

TEAM 4

Norman Foster studeerde architectuur en stedenbouw aan de Universiteit van Manchester en vervolgens aan Yale, New Haven, Conneticut. Na terugkeer in Engeland richtte hij het bureau Team 4 op, samen met studiegenoten Richard Rogers en de zussen Georgie en Wendy Cheesman. Al na een paar maanden veranderde de samenstelling van het Team: Georgie Cheesman verliet het kantoor, Rogers' toenmalige echtgenote Su Rogers voegde zich bij het gezelschap en Foster trouwde met Wendy. Dit viertal ontwierp een woonhuis (Creek Vean, 1963-1967) en enige ecologisch verantwoorde woningbouwprojecten, maar de doorbraak kwam met een fabriekgebouw voor elektronicaconcern Reliance Control Ltd. in Swindon (1965-1967, gesloopt in 1991). In 1967 ging Team 4 uit elkaar. Richard Rogers begon een samenwerking met de Italiaan Renzo Piano. Norman en Wendy Foster vormden Foster Associates, nu bekend als Foster & Partners. In 1968 collaboreerde Foster met de legendarische Amerikaanse architect Richard Buckminster Fuller, met wie hij tot diens dood in 1983 samenwerkte. In de vroege jaren zeventig bouwde Foster een reeks vrijstaande kantoorgebouwen en fabriekshallen, die opvielen in hun visuele en constructieve lichtheid. Een esthetisch hoogtepunt uit dit tijdvak is het volstrekt doorschijnende kantoor van de verzekeringsmaatschappij Willis, Faber & Dumasin Ipswich (1975).

ECOLOGISCHE HOOGBOUW

Met deze reeks gracieus zakelijke gebouwen creëerde Foster een commercieel interessant imago als architect van indrukwekkende kantoorgebouwen - een reputatie die definitief werd bevestigd met de Hong Kong and Shanghai Bank in Hong Kong (1979-1985) en de Millenium Tower in Tokio (1991). De

Norman foster gebouw

''30 ST Mary Axe'' een beroemd augurkvormig gebouw van Norman Foster

wolkenkrabbers kenmerken zich door grote robuuste structuren, die dikwijls aan de oppervlakte liggen. In Europa volgden de telecommunicatietoren in Barcelona (1988-1992) en de Commerzbank in Frankfurt am Main (1991-1997), een ecologische wolkenkrabber. Met de Commerzbank vond Foster de hoogbouw opnieuw uit, jubelde de jury van de Pritzker Prize. Deze prijs kwam hem in 1999 toe voor zijn verdiensten op het snijvlak van architectuur en maatschappelijke betrokkenheid. Zijn meest uitgesproken wolkenkrabber moest toen echter nog gebouwd worden: 30 St Mary Axe, het augurkvormige hoofdkantoor van Swiss Re in het historische centrum van London (1997-2004). In dit gebouw werden wederom ecologische processen geïntegreerd in het ontwerp.

INGETOGEN

Foster vergaarde zijn roem met extravagante, hypertechnologische wolkenkrabbers, maar zijn oeuvre is verre van eenzijdig. In de afgelopen decennia bewees de Brit met een serie aanvullingen op historische iconen dat hij ook uit de voeten kan in een veeleisende context van numentale bebouwing. In het Franse Nîmes bouwde hij tegenover de Romeinse tempel Maison Carrée een even ingetogen als lucide modernistisch spiegelbeeld (1984-1992). Daarna voorzag hij in Berlijn de Rijksdag van een grote glazen koepel (1992-1999). In Londen overkluisde Foster in dezelfde periode het plein van het British Museum met glas (1994-2000), waardoor een uitgestrekte openbare binnenruimte ontstond. Fosters meest recente hit is Chesa Futura in Sankt Moritz, Zwitserland (2000-2004). Ook hier zocht de architect toevlucht in een sculpturale vorm. Het vakantiehuis lijkt het meest op een larikshouten reuzenboon, in een wankele balans op de steile bergwand. Voor de nieuwbouw van de filologische bibliotheek van de Vrije Universiteit van Berlijn (1997-2005) ging de architect nog verder in zijn zoektocht naar vloeibare figuren: hij koos voor een druppelvorm. Deze projecten - grofweg vanaf Swiss Re - belichamen de eerste stappen op een nieuwe koers. Dit werk is minder zakelijk en transparant, maar compenseert dat door gebruik van een organische en poëtische vormentaal.