Fandom

Fontana, Domenico

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Domenico fontana

Domenico Fontana

Sint pietersbasaliek

Sint-Pietersbasiliek

Domenico Fontana was de hoofdarchitect van paus Sixtus V, voor wie hij vele projecten uitvoerde. Naast zijn bouwprojecten richtte hij ook verschillende obelisken op, waaronder die op het Sint-Pietersplein.

carrière

Domenico Fontana werd in 1543 te Melide, in het zuiden van Zwitserland, geboren. In 1563 trok hij naar Rome om daar architectuur te studeren. Zijn carrière als architect zou danig beïnvloed worden dankzij zijn ontmoeting met kardinaal di Montalto, de latere paus Sixtus V. Voor hem bouwde Fontana de Villa Montalto en verscheidene paleizen. In 1584 verwierf hij de opdracht voor de bouw van de Cappella del Presepio in de Santa Maria Maggiore. Na Montalto's verkiezing tot paus werd Fontana aangesteld als een van de architecten van de Sint Pieter. In 1590 voltooide hij samen met Giacomo della Porta de koepel.

aquaduct en obelisk

In 1586 kreeg hij van de paus de opdracht voor het ontwerp van het Paleis van Lateranen. Een jaar later voltooide Fontana samen met zijn broer Giovanni het aquaduct Acqua Felice, waarmee de hoger gelegen gedeeltes van de stad van water werden voorzien. Rond deze tijd werkte Fontana eveneens aan een project waarmee hij de meeste bekendheid verwierf. Hij was als winnaar tevoorschijn gekomen onder 500 inzendingen voor de herinrichting van het Sint-Pietersplein. In 1586 plaatste hij daar de beroemde obelisk. De oprichting hiervan kostte een gezamenlijke inspanning van ongeveer 900 mannen en 75 paarden. Fontana beschreef de werkzaamheden hieraan uitgebreid in zijn Della transportatione dell'obelisco Vaticano e delle fabriche di Sisto V uit 1590. In navolging van dit project richtte hij tot aan 1589 de obelisken van Santa Maria Maggiore, Sint-Jan van Lateranen en Santa Maria del Popolo op.

overige werkzaamheden

Na de dood van paus Sixtus V in 1590 werkte Fontana nog tot zijn ontslag in 1592 door voor de pauselijke hofhouding. Vanaf 1592 trad hij in dienst bij de koning van Napels. Hier leidde hij de werkzaamheden in de havens van Napels en Bari en enkele droogleggingsprojecten. In 1592 ontdekte hij bij werkzaamheden aan een kanaal enige inscripties waarvoor niemand zich toentertijd interesseerde. Later zou blijken dat Fontana hier Pompeii had ontdekt. Vanaf 1600 bouwde hij zijn belangrijkste werk: het Koninklijk Paleis van Napels (Palazzo Reale). Domenico Fontana stierf op 28 juni 1607 in Napels.