Fandom

Flats

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Torenflat

Dit is een flat

Een flat, flatgebouw of appartementencomplex is een gebouw met meerdere woonlagen (verdiepingen of etages).

Het woord is afgeleid van het Engelse woord flat (vlak, plat, omdat alle kamers gelijkvloers = op hetzelfde niveau liggen), dat echter alleen appartement betekent en niet flatgebouw. De woningen in een flat worden meestal ook, net als in het Engels, aangeduid met 'flat' of met appartement.

Een woning die meerdere woonlagen beslaat, bijvoorbeeld een slaapverdieping boven de woonverdieping, wordt in Nederland maisonnette genoemd. Zeer grote flatgebouwen worden afkeurend soms wel aangeduid met termen als 'woonkazerne' of 'mensenpakhuis'.

Wanneer de huisdeuren van de woningen in een flat op een galerij of gang uitkomen, dan spreekt men in Nederland vaak van een 'galerijflat'. Daarnaast bestaan er ook flats met portieken, de zogenaamde 'portiekflats'. Bij galerijflats uit de jaren '60 en '70 treft men vaak een gemetselde kopgevel aan. Sinds 2002 zijn van dit type kopgevel verscheidene gevallen van losraken en instorten bekend. De populaire benaming hiervoor is baksteenregen.

Volgens sommigen is de eerste flat in Nederland de in 1930 opgeleverde Nirwanaflat in Den Haag aan de Benoordenhoutseweg van architect Jan Duiker en J.G. Wiebenga. De flat werd slechts 20 meter hoog in plaats van de oorspronkelijk voorgestelde 60 meter. In zekere zin had architect F.A. Warners met zijn Amsterdamse Huize Loma in 1914 ook al een vorm van wonen gecreëerd die men als flat zou kunnen betitelen.

Een flatwoning heeft vaak een balkon.