FANDOM

Flatiron building
ImagesCADE44LO
Het Flatiron Building in New York is een van de eerste wolkenkrabbers  ter wereld. Het gebouw dateert uit 1902 en is ontworpen door de Amerkaanse architect  Daniel Burnham (1846-1912)  projectontwikkelaar William H. Reynolds. Het bouwwerk is gelegen op een spitse hoek waar Broadway schuin de 5th. Avenue doorsnijdt in Madison Square Park in Manhattan. Burnham ontwierp het in opdracht van het bouwbedrijf George A. Fuller Construction, die het hoofdkwartier in het gebouw wilden vestigen. Het gebouw kreeg in eerste instantie de naam Fuller Building, maar werd door zijn opvallende vorm al snel bekend als Flatiron (flat iron: strijkijzer) Building.

Bouwkenmerken

Het 87 meter hoge gebouw bestaat uit 22 verdiepingen en was na zijn voltooing in 1902 het hoogste gebouw van New York. De wolkenkrabber is opgebouwd uit baksteen en kalksteen en is het eerste gebouw in New York met een stalen skelet. Hoewel de inwoners van New York cynisch tegenover het ambitieuze plan van het smalle en immens hoge gebouw stonden, bleek de skeletbouw sterker te zijn dan gedacht. De bouw van onder andere deze toren zwengelde in New York de trend aan tot de bouw van veel wolkenkrabbers middels skeletbouw.

ImagesCAA2JWW5

Gebruik

Het Flatiron Building diende als decor voor verschillende films, zoals de Spiderman-films en Godzilla. Bovendien schijnt het het meest gefotografeerde en op ansichtkaarten afgebeelde gebouw van de stad New York te zijn. Veel andere steden lieten zich inspireren door het wonderlijke ontwerp: in Toronto, Atlanta en Cleveland bevinden zich gelijkvormige bouwwerken. Sinds 1979 is het Flatiron Building een nationaal historisch monument.

toekomst als hotel

Hoewel het sinds de voltooiing altijd in gebruik is geweest als kantoorruimte, zijn er inmiddels plannen om het gebouw om te bouwen tot hotel. Dit plan zal waarschijnlijk pas over 10 jaar gerealiseerd kunnen worden, omdat hiertoe de huidige huurders eerst uitgekocht moeten worden. De gevel zal in zijn originaliteit worden behouden.

Uiterlijk

De gevel is opgebouwd uit geglazuurde terracottategels. De eerste vier verdiepingen zijn uitgevoerd in kalkstenen blokken, welke het geheel een monumentaal karakter geven. De in New York geboren architect Burnham ontwierp het Flatiron Building in een beaux-artsstijl geinspireerd op zijn eerder ontworpen gebouwen in Chicago. De gevel is opgebouwd uit drie verschillende horizontale delen, vergelijkbaar aan de opbouw van een Griekse zuil met een basement, een schacht en een kapiteel. Het gebouw is versierd met motieven en andere decoratieve elementen als waterspuwers, Franse lelies en aderlaars.