FANDOM

Fietsflat bij A'dam centraal station

De Fietsflat, een ontwerp van VMX Architects, is een oplossing voor het tekort aan stallingsmogelijkheden bij Amsterdam Centraal Station. De flat bevindt zich aan de westzijde van het station, tegenover het IBIS hotel.

bouw

Ontworpen in 1998 - 1999 en gebouwd tussen 2000 en 2001 voor een bedrag van een miljoen euro, is er aan de westzijde van het station drie duizend vierkante meter gerealiseerd voor het stallen van 2500 fietsen. Het oppervlak waarop de flat staat, is vrij klein: honderd meter lang en 14 meter breed. De fundering van het gebouw ligt in het water, waarop de palen zijn gebouwd die een betonnen vloer dragen. Op deze vloer staan vervolgens de kolommen die de drie etages dragen. Via het omhooglopende pad kan men aan weerszijden de fietsenrekken vinden. De Fietsflat is gebouwd in het Friese Heeg en over het water naar Amsterdam gesleept.

functie

De overdekte stalling wordt 24 uur per dag bewaakt. De stalling zorgt niet alleen voor meer stallingsruimte en een gratis bewaking, maar was ook noodzakelijk in verband met de realisatie van het nieuwe busstation en de ontwikkeling van de Noord-Zuidlijn. Op de drie verdiepingen, die deels op palen boven het water zijn gebouwd en zes meter boven het water uittorenen, is nu plaats voor ruim 2500 fietsen. Daarnaast is de constructie een veelgeliefd object om gefotografeerd te worden door toeristen, die zich niet zelden verwonderen over de grote hoeveelheid fietsen in Nederland. De fietsflat was in 2001 genomineerd voor de NAI Architectuursprijs.

kritiek en lof

Er worden zowel positieve als negatieve uitingen over de fietsflat gedaan. Positief is vooral het feit dat de stalling gratis bewaakt wordt, altijd open is en het maar een kort stuk lopen naar het station is. Kritiek wordt vooral gegeven op het feit dat het moeilijk kan zijn een (goede) plaats in de flat te vinden, dat de flat niet vanaf alle richtingen goed te bereiken is en dat het soms moeilijk is je fiets in de fietsenmassa terug te vinden.

toekomst

Volgens het oorspronkelijke plan zou de fietsflat al in 2004 gesloopt worden. Ook zou er een tweede fietsflat gerealiseerd worden aan de oostzijde van het station. Van beide plannen werd echter afgezien, onder andere om kosten te besparen. Het nieuwe plan was dat de stalling werd afgebroken in 2009 om plaats te maken voor een nieuw exemplaar dat ruimte biedt aan 5500 fietsen, maar ook dat is nog niet gebeurd. Tevens worden er op andere plaatsen rond het Centraal Station nieuwe fietsenstallingen gebouwd.