FANDOM

FAT (Fashion Architecture Taste) is een Engelse architectengroep die wordt gerund door Sean Griffiths, Charles Holland en Sam Jacob vanaf 1995. FAT kan zowel een kunst- als een architectuurgroep genoemd worden en is door het controversiële karakter omstreden maar ook geliefd.

controversie

Fat werd gestart in Lon
Hallo

Sean Griffiths, Charles Holland & Sam Jacob

den in de jaren negentig als openlijke aanval op het modernisme . Collectief en antihiërarchisch te werk gaand, nemen ze een plek in de kunstwereld in door onder andere bekende kunstwerken gratis te verspreiden via ticketautomaten (Venetië, 1995) of via gratis plastic tassen (Londen, 1999). In hun ontwerpen maken ze veel gebruik van herhalingen, verwijzen naar allerlei andere soorten architectuur en kopiëren deze, waarbij ze het origineel in andere materialen of kleuren nabouwen en zo eigen maken. Commercialiteit wordt niet vermeden
Hey

The Blue House

maar juist gebruikt in de ontwerpen die daardoor soms cartoonachtig aandoen of een wirwar van verschillende objecten en stijlen zijn. De groep heeft invloed ondergaan van uiteenlopende bronnen als Robert Venturi, het Maniërisme, de Arts and Crafts Movement, Archigram, Adolf Loos en kunstenaars als Jeff Koons.

projecten

Fat houdt zich bezig met verschillende projecten: stedelijke planning, kunst, design, interieur en, vooral, architectuur. Bekende ontwerpen zijn onder andere het reclamebureau Kessels Kamer (1998) in Amsterdam, Blue House (2002) in Londen en Islington Square (2006) in Manchester. Momenteel wordt er gewerkt aan een appartementencomplex in Middlesborough en aan Heerlijkheid Hoogvliet in Rotterdam.

Hoewel niet iedereen lovend over de projecten is, heeft Fat een aantal belangrijke awards ontvangen, zoals de Architecture Foundation New Generation Award 2006 en een RIBA European Award.