FANDOM

Terry farrell ontwerp

Ontwerp Terry Farrell

Terry farrell

Terry Farrell

Sir Terry Farrell (Sale/Newcastle, 1938) is een Engelse archirect, stedenplanner en publicist die zowel geprezen als verguisd werd in de architectuurwereld. Farrell werd in de jaren zeventig het gezicht van het Engelse postmodernisme en zijn inspiratie haalt hij uit de verschillende steden waar hij gewoond en gewerkt heeft. Hij is momenteel werkzaam vanuit kantoren in Londen, Edinburgh en Hong Kong.

Geprezen en verguisd In de jaren zestig was Farrell samen met Nicholas Grimshaw oprichter van Farrell Grimshaw Partners, waarmee hij veel succes behaalde. Omdat de architecten qua ideeën te veel verschilden, viel het bureau uiteen en gingen beide architecten hun eigen weg. Farrell ging de kant van het postmodernisme op en ontwierp onder andere de gebouwen van TV-Am (1982) en Clifton Nurseries (1980), beide in Londen. De projecten waren een groot succes omdat ze goed bij de smaak van die tijd pasten.

Als gevolg van de partijenstrijd rond stijl en ethiek in de jaren tachtig in Groot-Brittannië, daalde het postmodernisme in aanzien en werd het opgevat als een vorm van verraad jegens projectontwikkelaars. Hierdoor nam ook de populariteit van Farrell af, hoewel hij zelf nooit echt had meegedaan aan de discussie.

Werken en onderscheidingen

Beroemde werken van Farrell zijn het Embankment Palace in Londen (1990), Kowloon Ferry Terminal in Hong Kong (1996) en The Deep in Hull (2002).

Terry Farrell & Partners heeft een groot aantal verschillende onderscheidingen in ontvangst mogen nemen, zowel voor stedelijke planning (bijvoorbeeld de AIA Award For Urban Design in 1994) als voor design en voor architectuurontwerpen.