Fandom

Eyck, Aldo van

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Algemene Rekenkamer, achterzijde

Algemene Rekenkamer, achterzijde

Als zoon van de dichter Pieter Nicolaas van Eyck werd Aldo van Eyk in 1918 in Driebergen geboren, maar hij groeide op in Engeland. Later studeerde hij architectuur in Zürich. Na de Tweede Wereldoorlog ging Van Eyck werken voor de dienst Publieke Werken in Amsterdam. Hij hield zich toen vooral bezig met het ontwerpen van speelplaatsen . In deze tijd kwam hij in aanraking met Cobra-kunstenaars als Corneille en Appel en ook met leden van de dichtersgroep de Vijftigers.

werkzaamheden

Vanaf 1951 had van Eyck een eigen architectenbureau. Hij was zeer betrokken bij de Nederlandse tak van de Congrès Internationaux d'Architecture Moderne (CIAM). In 1953 wezen de CIAM-leden het Functionalisme af, ze waarschuwden voor het te ver doorvoeren van het modernisme in de architectuur. Het tiende congres van CIAM in 1956 werd voorbereid door het zogenaamde Team 10, waar naast van Eyck een internationaal gezelschap van architecten deel van uitmaakte. Bij dat congres stonden jonge architecten centraal en kwam het conflict tussen 'oude' en 'nieuwe' architecten steeds meer naar voren. Dit leidde er uiteindelijk in 1959 toe dat CIAM werd opgeheven. In dat jaar namen Van Eyk en een aantal anderen ook de redactie over van het architectuurtijdschrift Forum. Via dit tijdschrift brachten zij de nieuwe koers die ze voorstonden naar buiten.

nieuwe koers

Net als de Cobra-schilders hield Van Eyck van kunst gemaakt door primitieve volken, met name uit Afrika. In zijn werk ging hij uit van de menselijke schaal en wilde hij uitersten met elkaar verenigen: binnen tegenover buiten, eenheid tegenover veelheid, klein tegenover groot en huis tegenover stad. Het eerste bouwwerk in de stijl van de nieuwe generatie, ook wel het structuralisme genoemd, was het Burgerweeshuis (1955-1960) in Amsterdam. Dit gebouw bestaat uit een ingewikkeld patroon van kubussen die worden afgedekt door koepels met dakramen van beton. In het huis zijn allerlei intieme hoekjes gecreëerd waarbinnen de kinderen zich konden terugtrekken. Op dezelfde manier ontwierp Van Eyk het Hubertushuis (1973-1981), eveneens te vinden in Amsterdam. In dit gebouw heeft hij echter meer gebruik gemaakt van kleur en transparantie, mede onder invloed van zijn vrouw Hannie van Eyck-van Rooijen, met wie hij vanaf 1983 officieel ging samenwerken.

invloedrijk persoon

Binnen de architectuur was Van Eyck een belangrijk theoreticus. Dit kwam met name door zijn werk bij CIAM en Forum en de bijdrage die hij daarin leverde aan de discussie over de kant die de architectuur opging. Ook door zijn positie als buitengewoon hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft van 1966 tot 1976 was Van Eyck een invloedrijk persoon. Tot 1984 gaf hij Van Eyck les aan deze universteit. Andere belangrijke ontwerpen en gebouwen van Van Eyck zijn onder andere Wheels of Heaven (1963, niet gerealiseerd), de Pastoor van Arskerk in Den Haag (1964-1969), Stadsreconstructie Nieuwmarktgebied in Amsterdam (1970, met Theo Bosch), de Maranathakerk (1983-1992), het ESTEC-centrum in Noordwijk (1984-1989), kantoorgebouw Tripoli te Amsterdam (1990-1994), de uitbreiding van de Algemene Rekenkamer (1992-1997) in Den Haag.

Aldo van eyck

Aldo van Eyck aan het ontwerpen

Burgerweeshuis

burgerweeshuis