FANDOM

FOTO

Ralph Erskine

Ralph Erskine (Mill Hill 1914 - Stockholm 2005) is een Zweeds-Britse architect. Hij werkte vooral volgens de principes van innovatie en duurzaamheid.

OpleidingEdit

Erskine werd opgeleid aan een quakerschool, waar zijn kijk op de maatschappij, mensen en architectuur werd bepaald. In 1938 studeerde hij af aan de Regent Street Polytechnic in Londen, waarna hij op 25-jarige leeftijd vertrok naar Zweden. Van 1944 tot 1945 volgde hij een vervolgstudie aan de Koninklijke Kunstacademie in Stockholm. Door zijn grote interesse in stadsplanning kregen vooral de relatie tussen individuele gebouwen en de psychische en sociale infrastructuur van steden en dorpen zijn aandacht.

CarrièreEdit

Erskine werd pas laat in zijn carrière bekend in Engeland, omdat hij het grootste gedeelte van zijn carrière in Zweden doorbracht. In 1939 zette hij samen met Johannes Tovatt een bureau op, The Company Erskine Tovatt Arkitekter AB genaamd. Na zijn dood in 2005 werd op verzoek van Erskine de naam gewijzigd in Tovatt Architects and Planners. In 1946 opende
Lieve

Gebouw van Ralph Erskine

Erskine met de Deense architect [[Aage Rosenvold]] een groepspraktijk op het eiland Drottningholm. In Groot-Brittannië werd Erskine vooral bekend door zijn ontwerp van de woonwijk Byker in Newcastle-upon-Tyne en The Ark in het Londense Hammersmith innovatie en duurzaamheid.

Bij Eskines modernistische ontwerpen speelden gebruikerswensen en klimaatfactoren een belangrijke rol. Zo ontwierp hij de Greenwich Millennium Village in Londen, waar innovatie en duurzaamheid als de twee hoofdprincipes werden opgesteld. Het project was de manier om nieuwe normen te ontwikkelen voor stadsontwikkeling, waarbij burgers werden betrokken in een participatieproces om de wensen van de toekomstige bewoners zo dicht mogelijk te benaderen. 

Samen met zijn echtgenote Ruth zette Erskine in 1948 The Ruth and Ralph Erskine Nordic Foundation op. Deze stichting looft elke twee jaar een prijs uit aan een groep, persoon of organisatie die een belangrijke bijdrage levert aan sociale en ecologische innovaties.