FANDOM

Epidaurus

Het theater van Epidaurus (Ἐπίδαυρος) is een van de best bewaard gebleven theaters uit de Klassieke Oudheid en is gebouwd rond 350 voor Chr. Het is opgegraven in 1881 onder leiding van P. Kavvadias en wordt - volgens pausanias - toegeschreven aan Polycletus de Jongere.

bouw en indeling

Griekse theaters verschillen van Romeinse door de natuurlijke ligging: meestal tegen een helling op. het theater van Epidaurus is geen uitzondering en biedt dan ook een prachtig uitzicht op de omgeving van de Peloponnesos. Oorspronkelijk zaten de toeschouwers op de grond, maar later zijn er marmeren banken gekomen. Het theater is gebouwd in een halve cirkel en traditioneel in drie delen opgedeeld: zitbanken, het podium en het toneelgebouw. De zitbanken bestaan uit twee delen: het onderste deel bevat 13 trappen met 34 rijen zitbanken en het bovenste deel 23 trappen met 21 rijen zitbanken. In totaal bood het theater plaats aan ongeveer 14.000 toeschouwers.

functie en roem

In het theater werden religieuze handelingen ter ere van de god Dionysus opgevoerd. Daarnaast was het onderdeel van het heiligdom voor Asclepius, de god van de geneeskunst. Epidaurus was namelijk een centrum voor genezing waar Grieken uit alle richtingen op af kwamen. Het gebouw was ook in de oudheid al beroemd, zo is het waarschijnlijkdoor Vitrivius als voorbeeld gebruikt bij zijn schema voor theatergebouwen en heeft Pausanias het theater geprezen om de symmetrie  en de schoonheid. Het theater stond bekend om de perfecte akoestiek die werd bereikt door de vormgeving en door de aardewerken vatten onder de zitbanken. Ook vandaag de dag is deze akoestiek nog te ervaren: wanneer je in het midden van het podium een steen laat vallen, kun je dat horen op de achterste rijen van het theater. 

Tegenwoordig is het theater deel van het archeologisch terrein en een van de hoogtepunten voor toeristen in Griekenland. Vanaf het begin van de twintigste eeuw worden er reconstructiewerkzaamheden uitgevoerd, zoals de poort aan de westelijke ingang. Tussen 1954 en 1963 werden er op grote schaal herstelwerkzaamheden ondernomen.