FANDOM

Gebouw van august endell

Een gebouw gemaakt door August Endell

August Endell zelf

August Endell zelf

De in Berlijn geboren August Endell studeerde wiskunde, filosofie en psychologie in München. Tijdens deze studies bleek echter al snel zijn voorkeur voor kunstnijverheid en architectuur, waarbij hij vooral geïnspireerd werd door GaudiGuimard en Hermann Obrist

visie

Endell leerde zichzelf het vak van architect aan en publiceerde tijdens zijn latere werk als docent vooral zijn visie op architectuur. Hij vond dat ornamenten geen associaties mochten oproepen en dat naturalistische verwijzingen moesten worden vermeden. Zijn ideeën gingen verder dan de architectuur an sich. Zo propageerde hij dat de gehele leefwijze van mensen eenvoudiger en minder commercieel moest worden. Daarmee sloot hij aan bij de ideeën van andere architecten van die tijd uit Europa.

Verder was Endell een tijd uitgever van het literaire tijdschrift Pan. Van 1918 tot 1925 was hij bovendien directeur van de kunstacademie in Breslau, waar hij zijn positie gebruikte om ervoor te zorgen dat er belangrijke hervormingen werden doorgevoerd in de manier van lesgeven.

jugendstil

De bouwstijl van Endell behoort tot de jugendstil of art nouveau. Hij liet zich liet inspireren door de natuur en dan met name door de spiraalvormige en weelderige groeiwijze van bepaalde planten. Zijn beroemdste werk was het ontwerp van de facade van het Fotoatelier Elvira (1896-1897), wat wel als het hoogtepunt van de jugendstil in München wordt gezien. Dit deed hij in opdracht van zijn inspiratiebron en vriend Obrist. Het atelier werd in 1944 tijdens de Tweede Wereldoorlog vernietigd.

Andere voorbeelden van werk van Endell zijn de Neumannsche Festsäle (1905-1906) en het woonhuis aan de Steinplatz (1906-1907). Verder zijn de daken van de Renbaan Berlijn-Mariendorf (1911-1912), die rusten op sierlijke, paddenstoelvormige kolommen van zijn hand.