FANDOM

Piet elling

Piet Eling

Petrus Johannes (Piet) Elling (Utrecht, 1897-Amsterdam, 1962) was een Nederlandse architect. Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde hij voornamelijk villa's, die een sterke beïnvloeding door De Stijl blootgeven. Na de oorlog associeerde hij zich enige tijd met Ben Merkelbach en groeide uit tot een van de belangrijkste architecten van de Wederopbouw

Ontwikkeling en opleiding

Piet Elling werd op 30 januari 1897 geboren in Utrecht in een rooms-katholiek gezin. Tijdens zijn adolescentie raakte hij hevig geïnteresseerd in het socialisme. Elling bezocht na zijn dienstplicht de Kunstnijverheidschool en begon rond 1919 door te dringen in de Utrechtse kunstwereld. Spoedig leerde Elling enkele belangrijke personen van De Stijl kennen, zoals Bart van der Leck, Robert van 't Hoff en Gerrit Rietveld. Met Rietveld - die hij in hoge mate bewonderde - sloot hij een vriendschap. In dezelfde tijd wist Elling een aanstelling te bemachtigen op het kantoor van K.P.C. de Bazel en probeerde ondertussen voet aan de grond te krijgen als schilder en beeldhouwer.

Opkomst

van witte villa's naar hoogbouw

In 1929 vestigde Elling zich als zelfstandig architect. Zijn werk van voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog bestaat voornamelijk uit blokvormige villa's gesitueerd in Gooi onberispelijke en elegant vormgegeven woningen met platte daken en strakke gevels. Tot deze functionalistische villa's behoren ondermeer Woonhuis Polak (Hilversum, 1928-1929), Woonhuis Doyer (Hilversum, 1929), Woonhuis Nijland (Bunnik, 1934) en Woonhuis Liebert (Hilversum, 1935-1936), dat een kleurenplan bevat van Van der Leck, met wie hij ook later enige malen zou samenwerken.

Overname  
Vara studios

vara studio ontworpen door Piet Eling

In 1947 introduceerde Cornelis van Eesteren zijn collega Elling bij het bureau Merkelbach en Charles Karsten. Na het vertrek van Karsten twee jaar later nam Elling diens plaats in als partner van Ben Merkelbach. Samen realiseerden zij onder andere het fabrieks- en kantoorgebouw van de Lettergieterij Amsterdam, voorheen Tetterode (1948-1949), woningbouw in de Amsterdamse wijk Frankendaal (1947-1951), het Rijnhotel (1949-1959) en de indrukwekkende hoogbouw van het Gemeenschappelijk Administratiekantoor (GAK) in Amsterdam (1955-1960). Oplopende spanningen op zakelijk en artistiek vlak dwongen het tweetal in 1956 tot een breuk, waarop Elling zijn carrière onder zijn eigen naam vervolgde. In 1957 werd hij hoogleraar te Delft.

Late comeback

op de slooplijst

De laatste vijf jaar van Ellings leven waren zakelijk gezien buitengewoon vruchtbaar. In het Hilversumse Omroepkwartier (dat nu beter bekend staat als het Mediapark) realiseerde Elling enige gebouwen, zoals het Administratiegebouw (1951-1963) en de VARA-studio's. Na zijn overlijden zijn er nog een aantal projecten in het Omroepkwartier gerealiseerd, waaronder het Energiecentrum (1962-1965).

pieter post!

Parallel aan zijn werkzaamheden in het Omroepkwartier, werkte Elling vanaf 1956 aan het Amsterdamse stationspostkantoor (1955-1968), dat inmiddels grotendeels gesloopt is. Ook het overgebleven hoofdgebouw - dat thans bekendstaat als het Post CS-gebouw en het tijdelijke onderkomen van het Stedelijk Museum huisvest - staat op de slooplijst, net als Ellings .