FANDOM

Educatorium 2
Educatorium

Educatorium

Het Educatorium is een groot onderwijsgebouw op het Utrechtse Universiteitsterrein De Uithof. Het is in 1997 gebouwd door Office for Metropolitan Architecture (OMA), het bureau van de bekende Nederlandse architect Rem Koolhaas, in opdracht van de Universiteit van Utrecht. 

Het gebouw

Het Educatorium bestaat uit college- en tentamenzalen, grote publieksruimtes en een restaurant. De verschillende ruimtes vormen op en naast elkaar een soort transparante box, waarbinnen door middel van hellingbanen en plafonds een continue lijn van beton loopt. Deze lijn van beton schept eenheid binnen het gebouw dat is samengesteld uit verschillende vormen. Eén van de eisen van de Universiteit Utrecht was dat het Educatorium een milieubewust, ecologisch gebouw zou moeten zijn. Dit komt onder andere tot uiting in de sobere materiaalkeuze, de waterbesparende toiletten en de beglazing in de gevel die is afgestemd op de oriëntatie.

Het Educatorium heeft in 1999 de Rietveldprijs gewonnen, een tweejaarlijkse prijs voor het beste gerealiseerde ontwerp dat een bijdrage levert aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving in Utrecht.