FANDOM

20130928 foto charles eames

Charles Eames

20130928 charles Eames zijn huis

Ontwerp Charles Eames

Charles Eames (1907-1978) was een Amerikaanse architect en ontwerper. Samen met zijn vrouw Ray ontwierp Eames verscheidene meubels, waaronder de Eames-stoel.

levensschets

Charles Eames (1907-1978) werd geboren in St. Louis in de staat Missouri in de Verenigde Staten van Amerika. Tijdens zijn schooltijd werkte hij bij een staalbedrijf waar hij veel leerde over ontwerpen, tekenen en architectuur. Eames studeerde kort architectuur aan de Washington University, maar werd van school gestuurd omdat zijn ideeën te modern werden gevonden. Hij werkte bij een architectenbureau voor hij in 1930 zijn eigen bureau begon. Op aanraden van de Finse architect Eliel Saarienen, een van zijn inspiratiebronnen, vertrok hij naar Michigan om te studeren aan de Cranbook  Academy of Art. Later gaf hij zelf les aan deze academie en werd vervolgens hoofd van de industriële ontwerp-afdeling. Eames geldt als een van de belangrijkste Amerikaanse ontwerpers van de vorige eeuw.

Tussen 1945 en 1949 bouwde Eames het Case Study House nr. 8, als uitkomst van een prijsvraag voor prototypische huizen. In Santa Monica ontwierp hij  in 1949 zijn eigen huis met gebruik van veel glazen wanden en stalen balken. Hiermee volgde hij de lijn van architect Ludwig Mies van der Rohe. Dit huis was en is door het ontwerp en vernieuwende gebruik van materiaal erg populair als voorbeeld van naoorlogse bouw. Andere hoogstandjes van Eames zijn St. Mary's Church in Arkansas (begin jaren 1930), Meyer House (1938) en Bridge House (1945, samen met Saarinen).

stijl

De stijl van Eames kan omschreven worden als ingetogen en eerlijk. Hij had een voorkeur voor industrieel geproduceerde standaard bouwonderdelen die hij bestelde via een catalogus en daarna verwerkte in zijn bouwwerken. Ook werkte hij met langwerpige constructies van staalskelet die meestal werden opgevuld met glas. Verder paste hij zijn gebouwen op gevoel aan, om de relatie met de omgelegen natuur niet te verstoren. Deze zoektocht naar harmonie met de natuur is terug te zien in de traditionele Japanse bouwkunst.

Naast architect werd Eames ook bekend als ontwerper. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte Eames als ontwerper voor de Amerikaanse marine. Samen met zijn tweede vrouw Ray ontwierp hij de zogenaamde Eames-stoel, ook wel de stoel van de eeuw genoemd. Bij hun ontwerpen van meubels maakten ze gebruik van geperst hout en fiberglas. In jaren zestig ontwierpen ze meubilair voor kantoren en een vliegmaatschappij. Hun Tandem Sling Seating wordt nog steeds overal ter wereld op luchthavens gebruikt. Tot in de jaren zeventig bleven de Eames nieuw meubilair ontwerpen.

Vanaf de jaren vijftig maakte Eames samen met zijn vrouw enkele korte filmpjes en hielden ze zich bezig met fotografische kunst. Ook ontwierpen ze veel tentoonstellingen voor kunstinstellingen. Voor hun werk ontvingen ze verschillende onderscheidingen. Van 1970 tot 1971 gaf Eames lezingen op Harvard University. In 1978 stierf Eames aan een hartaanval terwijl hij op bezoek was in zijn geboorteplaats St. Louis. Het kantoor van Eames wordt vandaag de dag gerund door zijn dochter, die ook ontwerper is, en een van haar zoons.