Fandom

Dongen, Frits van

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Fritsie

Frits van Dongen

Frits van Dongen (Den Bosch, 1946) is een Nederlands architect die onder andere een aantal grote woongebouwen heeft gerealiseerd met het bureau de Architekten Cie.

LevensloopEdit

Na zijn studie bouwkunde aan de Technische Universiteit Delft in 1980 te hebben afgerond, werkte Van Dongen een aantal jaren samen met architect Kas Oosterhuis aan enkele experimentele ontwerpstudies en publicaties. In 1985 richtte hij in Delft zijn eigen bureau op, Van Dongen Architekten, waarmee hij zijn eerste opdracht voltooide: het woongebouw Natal in Rotterdam. Samen met Carel Weeber, Pi de Bruijn en Jan Dirk Peereboom Voller was Van Dongen oprichter van de Architekten Cie in 1988, waartoe later Pieter van Wesemael, Pero Puljiz en Branimir Medic toetraden. Werk en karakteristiek

The Whale Sporenburg

The Whale

In de bouwwerken van Van Dongen is een rationele logica terug te vinden die ook bij zijn leermeester Weeber te herkennen is. Hij verwierf vooral bekendheid door een aantal grote woongebouwen die hij binnen de Architekten Cie realiseerde. Voorbeelden daarvan zijn de Landtong op de Kop van Zuid in Rotterdam en in Amsterdam The Whale, Botania en Batavia. Ook is Van Dongen als stedenbouwkundige en supervisor actief geweest, zoals bij de woonwijk IJburg in Amsterdam en bij een stedelijk uitbreiding van Bolzano in Italië.

Andere projecten zijn onder meer de Pathe ArenA megabioscoop (samen met Ton Schaap) en de Heineken Music Hall aan de ArenA Boulevard in Amsterdam Zuidoost. Ook van zijn hand is het hoofdkantoor van Cap Gemini in Utrecht, in Leeuwarden de stadsschouwburg De Harmonie, in Haarlem de Philharmonieen in Winterswijk het Tricotcomplex.

huidige werkzaamheden

Frits van Dongen is tegenwoordig nog steeds actief als architect binnen de Architekten Cie in Amsterdam. Daarnaast is Van Dongen als gastprofessor verbonden aan de Universitat Internacional de Catalunya in Barcelona en geeft hij lezingen aan architectuuropleidingen in binnen- en buitenland. Voor zijn ontwerpen voor De Harmonie, Pathé ArenA, de Heineken Music Hall en Philharmonie kreeg hij in 2006 de BNA Kubus voor zijn oeuvre.