FANDOM

Theo van Doesburg

Theo van Doesburg

Theo van Doesburg creatie

Creatie van Theo van Doesburg

Theo van Doesburg is de oprichter van het kunsttijdschrift de Stijl en de belangrijkste vertegenwoordiger van de bijbehorende beweging De Stijl. Hij gaf lezingen, organiseerde tentoonstellingen en schreef de meeste artikelen voor het blad.

oprichting van De Stijl

Van Doesburg werd geboren onder de naam Christian Emil Marie Küpper. Hij hanteerde echter de pseudoniemen Theo van Doesburg, I.K. Bonset en Aldo Camini. Hij zette zich al vroeg in voor allerlei kunstrichtingen door er verenigingen voor op te richten. Eén ervan was de 'Leidse Kunstclub De Sphinx', waar hij samen met architect J.J.P. Oud het brein achter was. In 1913, na het lezen van een biografie van kunstschilder Wassily Kandinsky, begon Van Doesburg abstracte kunst te waarderen. In 1931 exposeerde hij zijn Manifeste de l'art concrète (Manifestatie van de concrete kunst), waarin hij de basis legde voor kunst waarin alleen nog maar lijnen, kleuren, vormen en materialen belangrijk waren. Zijn kennismaking met de kunstschilder Piet Mondriaan was de directe aanleiding om in 1917 De Stijl op te richten. Hij wilde op deze manier diens abstracte en geometrische kunst bekend maken. Medestanders vond hij onder andere in Mondriaan zelf, J.J.P. Oud en de architecten Jan Wils, Gerrit Thomas Rietveld en Robert van 't Hoff. Van Doesburg kreeg vanuit zijn vakgebied interesse om bij te dragen aan architectuur. Zo leverde hij kleurpatronen en een glas-in-loodraam voor projecten van Oud. Ook verzorgde hij de kleurstelling van een woningbouwproject in Drachten. Vanwege de felle kleuren is het bekend geworden onder de spotnaam Papegaaienbuurt.

Van Doesburg & Bauhaus

Hij ondernam in de jaren twintig vele reizen om De Stijl in omringende landen bekendheid te geven. Hij gaf hiervoor lezingen in België en Duitsland. Ook probeerde hij binnen te komen in het Bauhaus in Weimar, maar hij kon daar alleen buiten de lestijden zijn denkbeelden kwijt aan de studenten. Wel had hij een grote invloed op het gedachtegoed van directeur Walter Gropius, want het Bauhaus sloeg in 1923 een meer functionalistische richting in. Binnen De Stijl was er veel onenigheid over de te volgen koers. Verschillende oorspronkelijke medestanders zoals Oud scheidden zich daarom af. Van Doesburg vond een nieuwe compagnon in architect Cornelis van Eesteren. Samen ontwierpen ze in 1923 twee maquettes voor huizen die volgens de principes van De Stijl waren gebouwd. Deze werden tentoongesteld op de allereerste internationale stijl-expositie in de Galerie L'effort in Parijs. Ook Oud en Gerrit Rietveld deden mee aan de tentoonstelling.

Straatsburg en Meudon

Van Doesburg had zich inmiddels toegelegd op het dadaïsme, een absurde kunststroming. Hij hielp de dadaïsten Hans Arp en Sophie Taeuber-Arp met de verbouwing van amusementscomplex Aubette in Straatsburg in Frankrijk. Hij zorgde met een geometrische kleurencompositie voor de aankleding van de zalen, al was hij lang niet tevreden over het eindresultaat. Het laatste werk van Van Doesburg was zijn woonhuis en atelier in Meudon, een voorstad van Parijs. Dit had een plek moeten worden waar kunstenaars elkaar konden treffen, maar hij maakte de realisatie zelf niet mee. Van Doesburg overleed in 1931 in het Zwitserse Davos, waar hij was om te kuren wegens langdurige longproblemen. Het atelier in Meudon had qua bouwwijze overigens weinig meer van doen met De Stijl. Het was door zijn sobere kleurgebruik en de bouw op kolommen verwant aan de Internationale Stijl. Tegenwoordig is het pand eigendom van de Nederlandse staat en biedt ieder jaar woonruimte aan een andere kunstenaar.