Fandom

Denari, Neil

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Neil Denari

Neil Denari is een Amerikaanse architect, geboren in 1957 in Dallas-Fort Worth in Texas en woonzaam in Los Angeles. Denari heeft zijn opleiding genoten in Houston en Harvard en werkte voor Aerospatiale in Parijs, een van de grootste Europese vliegtuigbouwers. Denari was hier een sleutelfiguur bij de experimenten met digitale ruimtevorming. Door zijn werk in de vliegtuigindustrie raakte hij geïnteresseerd in de invloed van de techniek op de architectuur.

de stijl van Denari

Het langverwachte boek van Denari, Gyroscopic Horizons (1999), is een verzameling van schitterende beelden en ontwerpen die zich kenmerken door een bijna mysterieuze, technologische expressie. Denari is in dit opzicht geen 'theoretische' architect. In het werk van Denari is sinds 1992 een verschuiving te zien van harde machinale vormen naar vloeiende lijnen en vlakken die de techniek omhullen en verzachten. Denari maakt in zijn ontwerp veel gebruik van computertekeningen en verwerkt hierin elementen van het meer dan architectuur alleen.

Het kantoor van Denari (Neil M. Denari Associates) in Los Angeles ziet architectuur als klein gedeelte van de stedelijke leefomgeving; de totale leefomgeving is veel
2denarijpg
belangrijker. De dialoog tussen architectuur en de dynamische cultuur is hierbij van groot belang, waardoor de architectuur in een constante staat van verandering of metamorfose komt. Deze brede opvatting van architectuur kan worden weergegeven met het begrip

het werk van Denari.

Denari is vooral gericht op de Japanse waar hij ook korte tijd heeft gedoceerd aan studenten uit Los Angeles in Tokio. Enkele van zijn (nog) ongebouwde projecten zijn het Japanese Prototype House(1993), het Vertical smooth house (1997) en het black (1998). Er lijkt een einde te komen aan de experimentele fase van Denari. Momenteel is hij bezig met een ontwerp voor een museum in Texas en een interieurontwerp voor een winkel in San Fransisco. Deze projecten hebben in tegenstelling tot zijn voorgaande een aanzienlijke kans om daadwerkelijk gerealiseerd te worden.