FANDOM

090916121251 NN-Delftse-Poort 1 resized 200x0

De Delftse Poort in Rotterdam is ook wel bekend als het hoofdkantoor van Nationale Nederlanden en staat pal naast het Centraal Station. De twee torens met hun spiegelende glasgevels zijn ontworpen door de architect Abe Bonnema. De eerste van de in totaal 957 heipalen werd op 19 november 1988 door de toenmalige burgemeester, Bram Peper, in de grond geslagen. De opening van de Delftse Poort vond drieënhalf jaar later plaats op 22 mei 1992.

Hoogbouw in de jaren 80

De hoogbouw van de Delftse Poort paste goed bij de stedenbouwkundige plannen in het gebied. In 1983 werd de Stichting Hoogbouw opgericht om het taboe op hoogbouw te doorbreken. Dit streven heeft in Rotterdam met de bouw van een grootstedelijke boulevard, het Weena, gestalte gekregen. Er ontstond eind jaren '80 een rij losse kantoorgebouwen, waaronder het gebouw voor Unilever van Jan Hoogstad en het kantoorgebouw 200 van Mark Steketee (01-10 architecten) Deze worden gekenmerkt door strakke, veelal spiegelende gevels en grote verschillen in hoogte. Ook de Weenatoren van Henk Klunder waarin zich appartementen bevinden maakt deel uit van deze boulevard. Het gebouw van Nationale Nederlanden is, samen met The Westin, een hotel van het Canadese architectenbureau Webb, Zerafa, Menkes & Housden, de westelijke beëindiging van het Weena en vormt de schakel tussen het Centraal Station en de binnenstad.

Programma van eisen

Architect Bonnema kreeg de opdracht twee afzonderlijke kantoorgebouwen te ontwerpen met een gezamelijke oppervlakte van 60.000 m². Vanwege de beperkte afmetingen van het bouwterrein werd de architect gedwongen om met zijn ontwerp de hoogte in te gaan. Uit het programma van eisen kwam naar voren dat de vormentaal en het materiaalgebruik eenvoudig moesten zijn en dat de opdrachtgever de voorkeur gaf aan een gevel van onderhoudsarm, zonreflecterend glas. Nationale Nederlanden wilde een gebouw met allure dat goed zou passen in haar omgeving, maar wel eenvoudig van opzet en zonder pracht en praal. Dit alles tezamen leidde tot een toren van 151 meter, lange tijd de hoogste in Nederland, en een toren van 93 meter hoogte. Aan de zuidkant van beide hoofdtorens zit een lager bouwdeel vast, eveneens voorzien van een spiegelende glasgevel. Beide gebouwen zijn verbonden met een zestien meter hoge facilitaire onderbouw. De blauwkleurige glazen gevels geven de Delftse Poort haar eenvoudige, maar toch statige uitstraling.

Parkeergarage

De bouw van een parkeergarage voor 1.200 auto's vormde een uitdaging voor de architect; vanwege financiële en praktische (in- en uitrijden binnen één uur) argumenten was een acht verdiepingen tellende ondergrondse garage geen optie. Twee metrotunnels op een diepte van vier meter vormden een extra belemmering. Bonnema koos ervoor om de garage in de vorm van een zwarte doos deels bovengronds tussen de twee torens in te plaatsen. Op deze doos ligt een glazen bol die het bedrijfsrestaurant herbergt.

Hoewel de Delftse Poort haar titel als hoogste gebouw van Nederland in 2005 moest afstaan aan de, eveneens in Rotterdam gebouwde, woon- en kantoortoren Montevideo van Francine Houben (Mecanoo Architecten), vormen de slanke, spiegelende torens een onmisbaar element in de skyline van de Maasstad.