FANDOM

Arc-et-senans

Arc-et-Senans

De beroemde koninklijke zoutziederijen van Arc-et-Senans, bij Besançon, Frankrijk, werden ontworpen voor de in de achttiende eeuw zeer belangrijke zoutwinning.

Bouwgeschiedenis

Op 20 september 1771 werd Claude-Nicolas Ledoux benoemd tot "commissaris voor de zoutziederijen van Lotharingen en Franche-Comté". Uit hoofde van deze functie inspecteerde Ledoux de verschillende zoutziederijen, wat hem in staat stelde zich een beeld te vormen van hoe een effectieve fabriek eruit zou moeten zien. In 1773 vroeg koning Lodewijk XVI Ledoux om de zoutziederijen (les salines) van Arc-et-Senans te bouwen. Deze plek werd gekozen vanwege de nabijheid van het enorme koninklijke woud te Chaux. Het hout had men immers nodig voor de verdamping. Op 15 april 1775 werd de eerste steen gelegd, maar over de eigenlijke bouwwerkzaamheden is niet veel bekend. Ledoux rustte zijn ontwerp met voldoende gebouwen uit om ten minste 6.000.000 kilo zout per jaar te produceren. Naast de gebouwen voor de arbeiders, moesten er van de kroon ook nog een huis voor de directeur en zijn familie, een ontvangstzaal, een griffie en een gevangenis komen. Het eerste ontwerp dat Ledoux maakte werd geweigerd. In zijn tweede plan maakte hij paviljoenen en zorgde hij ervoor dat deze van elkaar gescheiden waren om overslaande branden, die door de ovens kunnen ontstaan, te vermijden.

Ontwerp en architectuur

De ziederij werd om veiligheidsredenen door Ledoux in losstaande gebouwen verdeeld en in de vorm van een halve cirkel gezet. Deze halve cirkel had een diameter van 370 meter. In deze figuur werden zowel de machines als de woningen geplaatst. In het ontwerp zijn invloeden van de hofarchitectuur aan te treffen, zoals de rationele en geometrische indeling van de gebouwen. Zoals alle andere zoutziederijen werd ze, vanwege de zoutsmokkel, beschermd door een ringmuur. Aan de buitenkant werd deze muur nog versterkt door een gracht. Het terrein tussen de muur en de gebouwen uit de halve cirkel werd gebruikt voor het verbouwen van voedsel.

Gebouwen

Het complex van de zoutziederijen bestaat uit elf, in neoklassieke stijl opgetrokken gebouwen. Vanaf de pleinzijde zien de vijf gebouwen die de cirkelvorm volgen er hetzelfde uit. Ze bestaan uit drie gedeeltes. Een centraal en verhoogd twee verdiepingen tellend gedeelte met piramidedak en twee gebogen vleugels. De twee aparte gebouwen zijn de directeurswoning en het gebouw der wacht, dat tevens de enige entree tot het complex is. Door de toenemende concurrentie van zeezout door de aanleg van spoorwegen was de fabriek niet lang rendabel en in 1895 werd zij gesloten. In 1982 werd de ziederij op de Werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst.