FANDOM

De Porceleyne Fles Delft
De Porceleyne Fles (tegenwoordig "De Koninklijke Porceleyne Fles") is een aardewerkfabriek, opgericht in het jaar 1653 in Delft en tegenwoordig ook als museum te bezoeken. Deze is ontworpen door Koen van der Gaast. Er wordt Delfts Blauw aardewerk vervaardigd. Het is een van de kleinste aandelen genoteerd aan de effectenbeurs.

geschiedenis

De fabriek is opgericht door David Anthonisz v.d. Pieth, en was oorspronkelijk gevestigd aan het Oosteinde in Delft. Wegens concurrentie van fabrieken uit het buitenland, die harder aardewerk produceerden dat bovendien fijner beschilderd kon worden, werd halverwege de 19e eeuw overgegaan van het oorspronkelijke Delfts Blauw op massaproductie van goedkoop gedrukt aardewerk. In 1876 kocht ingenieur Joost Thooft uit Delft de fabriek met als doel toch weer Delfts Blauw aardewerk te produceren en de kwaliteit te verhogen. Vanaf 1881 was Abel Labouchère er werkzaam; deze werd in 1884 Thoofts zakenpartner. Met hun personeel ontwikkelden ze kwalitatief hoogstaand Delfts Blauw keramiek dat al snel wereldberoemd werd. Na het overlijden van Thooft zette Labouchère de fabriek alleen voort. De fabriek kreeg in 1919 het predicaat 'Koninklijk'.

Naast het Delfts blauwe aardewerk werden er van 1907 tot 1977 ook cloisonné tegels vervaardigd. Deze tegels waarvan de verschillende kleuren glazuur, waaruit de afbeelding is opgebouwd, worden gescheiden door kleirandjes.

De Porceleyne Fles trekt jaarlijks ongeveer 150.000 bezoekers