FANDOM

Walter de Maria (Albany, 1935) is een Amerikaanse kunstenaar die vooral in verband wordt gebracht met de poging om dingen het eenvoudigst mogelijk te herlijden, stroming in beeldende kunst en conceptuele kunst. Door de enorme afmetingen van sommige van zijn werken is het moeilijk zijn werk te categoriseren; het bevindt zich vaak op de grens van sculptuur architectuur en omgevingskunst.
Lightning Field (Walter de Maria)05:49

Lightning Field (Walter de Maria)

Gebouw walter de maria
Walter de maria

Ideeën

Walter de Maria heeft zich beziggehouden met uiteenlopende materialen en technieken, maar het gaat hem vooral om het idee achter het kunstwerk. In overeenstemming met de stroming land art wordt in zijn werk de schaal van het menselijk lichaam tegenover de onmetelijke natuur geplaatst, waardoor een spel van nabijheid en afstand ontstaat. De Maria wil zijn kunst voor iedereen en in alle tijden toegankelijk laten zijn. Daarvoor dient de beschouwer (of eigenlijk 'bezoeker') wel de tijd te nemen om de essentie ervan te kunnen ervaren. Een ander statement in De Maria's werk is dat hij wil losbreken van de kunstwereld, wat onder meer tot uiting komt in zijn Münchener Aardkamer (1968), een galerie die hij vulde met aarde.

Werk

Een van de bekendste werken van De Maria is Bliksemveld (1974-1977), waarbij hij op een terrein van 1 mijl bij 1 kilometer in New Mexico vier honderd stalen palen, met een hoogte van 4,70 tot 8,30 meter, plaatste. Met onweer geeft dit een fascinerend effect, omdat de bliksemschichten afkomen op de geometrisch gepositioneerde palen met op de achtergrond een donkere onweerslucht. Meer minimalistisch van aard is een werk als Spijkerbed (1968-1969). Dit werk, vijf stalen platen met spijkers van 26,8 centimeter hoog, combineert geometrische en seriële basisvormen met een gevoel van gevaar. Daarnaast heeft De Maria lijnenpatronen ook uitgewerkt in reusachtige werken in de buitenlucht, zoals Mijllange Tekening (1968): twee lijnen die met een tussenruimte van 3,60 meter een mijl lang door de Mojave-woestijn in Californië lopen.