Fandom

De Kuip

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

De Kuip

Voormalig Feyenoordvoorzitter Leen van Zandvliet wilde in de jaren dertig een groter stadion voor de Rotterdamse voetbalclub Feyenoord, omdat het oude stadion met plaats voor maar 12.000 toeschouwers te klein werd. Architecten Brinkman en Van der Vugt kregen de opdracht een nieuw stadion te ontwerpen dat ruimte moest bieden aan zo'n 60.000 bezoekers. Om inspiratie op te doen bezochten de architecten verschillende stadions in het buitenland en werden zo onder andere geïnspireerd door Highbury, het stadion van de Engelse voetbalclub Arsenal. bouwwerk In 1935 werd de eerste paal voor het nieuwe stadion in de grond geslagen door aanvoerder Van Heel.

De tweede ring

Het stadion is voorzien twee verdiepingen met tribunes die onafgebroken rondom het veld lopen. De tweede ring hangt boven de eerste, waardoor alle toeschouwers een goed zicht hebben op de wedstrijd en zo dicht mogelijk op het veld zitten. De bovenste ring en de overkapping hangen aan een vrij uitkragende constructie van staal, zodat er ook geen palen staan die het zicht kunnen verminderen. Aan de buitenkant van het stadion zijn 22 trappen gebouwd, zodat alle toeschouwers het stadion binnen zes minuten kunnen verlaten. Het stadion werd in 1937, pas een half jaar nadat de bouw afgerond was, geopend. De reden hiervoor was dat de gemeente weigerde te betalen voor de aanleg van parkeerplaatsen en toegangswegen naar het stadion. de Kuip Architect Van der Vlugt gaf het stadion in Rotterdam de bijnaam De Kuip. Deze naam bleef hangen en wordt nog steeds gehanteerd door zowel vriend als vijand van Feyenoord.   Sinds haar opening is de Kuip een aantal keer verbouwd, waardoor ze ruimte kreeg voor nog meer toeschouwers. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw werd duidelijk dat het onderhoud van het stadion te wensen overliet. Er was zelfs sprake van dat het stadion gesloopt zou moeten worden. Om dat te voorkomen werd het stadion op de monumentenlijst van Rotterdam geplaatst. 

De derde ring

In 1994 werd het stadion drastisch gerenoveerd en kreeg het een derde ring in de vorm van een overkapping van staal, aluminium en glas met een wit geraamte aan de buitenkant. Deze kap is met een vrijstaande constructie over de oude ringen geplaatst door de architecten Moshé Zwarts en Rein Jansma. Er werd zo onder andere ruimte gecreëerd voor businessfaciliteiten. nieuwe Kuip In november 2007 werd bekend dat Stadion Feijenoord B.V. en de gemeente Rotterdam een WK-waardig stadion willen gaan bouwen, dat de sfeer van de huidige Kuip ademt. In de tweede helft van 2008 wordt besloten of dit nieuwe stadion, dat in het seizoen 2016/2017 in gebruik zou moeten worden genomen, er daadwerkelijk komt.