FANDOM

Erasmusbrugschool
De Erasmusbrug

De Erasmusbrug in Rotterdam is meer dan een verbintenis van twee oevers. De brug is een symbool en herkenningspunt geworden van de stad en wordt vaak gebruikt als beeldmerk of logo.

opdracht

De brug verbindt de binnenstad van Rotterdam met de Kop van Zuid, een ontwikkelingsgebied met ambities en een internationale uitstraling. De opdracht bij het ontwerpen van de brug was om de lotsverbondenheid van de stadsdelen aan beide Maasoevers uit te drukken en om een unieke brug te ontwerpen die een bijdrage zou leveren aan het imago van de stad. Er was een aanzienlijk budget beschikbaar voor dit paradepaardje van de stad Rotterdam, dat 'de stad Rotterdam van het jaar '2000' moest gaan symboliseren.

discussie

Het ontwerp van de Erasmusbrug is van Ben van Berkel van UNStudio. Er ontstond een politieke discussie over het ontwerp, waarbij de vraag naar voren kwam of de civieltechnische of de architectonische kant van de brug moest overheersen. De architectonische betekenis van de brug kwam niet uit de vorm naar voren, maar eerder door de originaliteit en de promotie van de stad. Ook werd de brug geassocieerd met beroemde bruggen uit verre landen.

Erasmusbrugschool1

ontwerp

De tuibrug is in 1996 geopend en heeft een totale lengte van 802 meter. De lengte van de brug is 410 meter en de top van de pyloon bevindt zich op 139 meter. Het rijdek is 17 meter hoog en 33,8 meter breed. De brug weegt 6.800 ton en heeft 165 miljoen euro gekost. De brug is asymmetrisch en bestaat uit een hoge schuinstaande stalen pyloon met bovenin een knik vanwege de eenzijdige ophanging vande tuikabels. Twee zware trekstangen zijn aan de andere kant bevestigd om de constructie te ondersteunen. Door de geknikte pyloon heeft de brug de bijnaam 'De Zwaan' gekregen.

slingeren

Na de opening bleek al snel dat de brug bij windkracht zes begon te slingeren. Om de trillingen tegen te gaan, werden er nieuwe dempers geïnstalleerd. Deze onverwachte technische problemen zorgden voor de nodigde kritiek, gezien de buitensporige kosten van de brug. Enkele jaren na de technische problemen blijkt de brug van grote betekenis voor het investeringklimaat in de Kop van Zuid. Ook is de brug voor veel bezoekers van de stad een oriëntatiepunt.